Brabus neemt gefacelifte E63 S onder handen

800 pk, 1.000 Nm

Brabus 800
Brabus 800Brabus 800Brabus 800Brabus 800Brabus 800Brabus 800Brabus 800Brabus 800Brabus 800Brabus 800Brabus 800Brabus 800

Brabus heeft de gefacelifte Mercedes-AMG E 63 S onderworpen aan een krachtkuur. De snelle sedan krijgt de gebruikelijke behandeling van de tuner uit Bottrop, waarbij men zowel het uiterlijk als de techniek niet ongemoeid laat.

Een 'wolf in schaapskleren', zo noemt Brabus de nieuwe 800. De tuner heeft een andere definitie van dat gezegde dan wij, want de E63 S is er niet bepaald onopvallender op geworden. Dat begint al bij de voorbumper, waar Brabus carbonfiber inzetstukken in de luchtinlaten plaatste en een aangepaste splitter van hetzelfde materiaal aanbracht. Die aanpassingen zijn overigens niet louter cosmetisch van aard, want volgens de tuner zorgen ze voor een verbeterde aerodynamica en meer stabiliteit op hoge snelheid. Verder zijn twee spijlen van de Panamericana-grille in het rood uitgevoerd en prijkt de grote 'B' van Brabus op de plek waar normaal de Mercedes-ster huist.

Het getal '800' verraadt al dat Brabus de 4.0 V8 naar de sportschool heeft gestuurd. De krachtbron levert dankzij de B40S-800 powerkit een vermogen van 800 pk en 1.000 Nm koppel. Die vermogenstoename realiseert Brabus met een aanpassing van het motormanagement en de toevoeging van grotere turbo's. Dankzij die bonk oerkracht schiet de E-klasse in 3 seconden naar de 100 km/h en knalt hij door tot een begrensde topsnelheid van 300 km/h. Ondertussen produceert de V8 dankzij het aangepaste uitlaatsysteem een extra luide brul. Gelukkig voor je buren heeft de uitlaat een kleppensysteem, waardoor je hem met een druk op de knop min of meer het zwijgen kunt opleggen.

Brabus 800

Andere stijlelementen uit het magazijn van de tuner zijn de gesmede 21-inch wielen, een aangepaste carbonfiber diffuser met vier ronde uitlaten en een spoilerlip op het kofferdeksel. Brabus leukt het interieur op met aluminium pedalen, Brabus-instaplijsten, speciale schakelflippers achter het stuur en, jawel, Brabus-vergrendelingsknopjes voor de portieren. Het binnenste van de E is verder geheel naar wens van de klant op smaak te brengen.

De prijs van dit alles vermeldt Brabus niet, maar 'goedkoop' komt over het algemeen niet voor in het woordenboek van de tuner.

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.