AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'BPM-heffing via CO2-uitstoot'
24
De BPM-heffing moet in het vervolg worden berekend op basis van de CO2-uitstoot van een auto. Dat vindt het Ministerie van Financiën. Daarnaast zijn er nog meer ideeën voor het vergroenen van de autobelasting.
Staatssecretaris De Jager van Financiën is aan het onderzoeken of de BPM-heffing volledig afhankelijk kan worden van de CO2-uitstoot van een auto. Nu is de cataloguswaarde nog het uitgangspunt. Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Financiën. Het idee maakt deel uit van een breder onderzoek naar 'vergroening' van de Nederlandse autobelastingen, dat De Jager in mei aan de Tweede Kamer moet presenteren. De maatregel staat los van de huidige slurptaks, waarbij over benzine en dieselauto's extra bpm geheven wordt ze meer uitstoten dan respectievelijk 232 gram en 192 gram CO2 per kilometer. Grenswaardes die in 2010 al verlaagd worden naar 222 gram en 184 gram CO2 per kilometer.
Ook de geplande afbouw van de BPM om zo plaats te maken voor een kilometerheffing, komt niet in gevaar, benadrukt de woordvoerder. "We gaan dit idee ook zeker niet halsoverkop invoeren, maar willen graag met branchepartijen als Bovag en RAI overleggen."
Lees ook
Nieuws
Van Tesla tot Mazda: deze Mercedes-hendel zit in talloze modellen
Nieuws
‘Ford belooft Europese dealers nieuwe personenauto’s’
Nieuws
Stellantis stopt met waterstoftechnologie
Nieuws
Voor slechts €230 maakt Skoda alsnog een soort Scout van je Octavia
Nieuws