BPM-aanpassing half 2020

Lagere tarieven door hoger meetresultaat

AutoWeek 29 2019 Magazine multitest lexus audi mer

De overheid wil op 1 juli 2020 nieuwe bpm-tabellen presenteren naar aanleiding van de nieuwe WLTP-testmethode. Hierdoor moet de forse verhoging van de bpm een halt worden toegeroepen.

Het ministerie gaat de bpm-tabellen aanpassen naar aanleiding van de hogere uitstoot die gemeten wordt met de WLTP-testmethode. Dit heeft het kabinet gisteren aangekondigd. Het plan is om uit te gaan van een gemiddeld hogere uitstoot van 10 procent + 15 gram voor een specifiek model. De grenzen van de schijven waarin je per gram CO2 een bepaald bedrag aan bpm-betaalt (in de hoogste schijven is dat zomaar honderden euro’s per gram) worden verlegd en de tarieven per schijf gaan iets omlaag. Gezien de verschillen die dit oplevert in de bpm gaat dit volgend jaar zorgen voor een interessant jaar.

De overheid heeft TNO laten onderzoeken wat de verschillen zijn in de meetmethode en dit was volgens het instituut ruwweg het verschil. Wél heeft TNO gewaarschuwd voor het feit dat sommige fabrikanten mogelijk nog niet tot het uiterste gaan in verband met de strengere Europese CO2-eisen die er komen. Vergelijk het met raceteams die tijdens de balance of performance-meting niet te snel rijden om  strafgewicht te voorkomen. Daarom zegt men de vinger aan de pols te houden zodat bij een plotselinge snelle verlaging van de CO2-uitstoot de bpm weer wordt aangepast, zodat de belasting niet te snel daalt. Bovag en RAI, die zwaar hebben gelobbyd voor een bpm-aanpassing, laten weten de plannen eerst te willen doorrekenen voordat men met een reactie komt.

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.