AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Botsorganisatie VS raadt compacte auto's af
46
Het wil maar niet echt vlotten met de introductie van compacte auto's in de Verenigde Staten. De benzineprijzen zijn weer gedaald en nu gooien crashtests nog eens wat extra roet in het eten.
De tests werden uitgevoerd door het invloedrijke Insurance Institute for Highway Safety. Deze organisatie liet diverse kleine auto's tegen grote modellen van hetzelfde concern crashen met een snelheid van 40 mijl per uur (64 kilometer per uur). Zo botste er een Smart Fortwo tegen een Mercedes C-klasse, een Honda Jazz tegen een Legend en een Toyota Yaris tegen een Camry Hybrid.
"Size does matter," aldus voorzitter Adrian Lund. "De veiligheid van de kleine auto's is behoorlijk verbeterd, maar inzittenden worden nog altijd relatief slecht beschermd bij crashes. Wij adviseren automobilisten daarom om de aankoop van grotere auto's met een vergelijkbaar verbruik te overwegen, zoals de Jetta TDI, Toyota Camry Hybrid of de Ford Fusion Hybrid. In 2007 was het percentage dodelijke ongevallen bij compacte auto's hoger dan bij de grotere voertuigen."
Dave Schermbri, directeur van Smart USA, is het uiteraard oneens met de kritiek: "In de praktijk raken Smarts vrijwel nooit betrokken bij dergelijke frontale aanrijdingen. Bovendien hebben kleine auto's als de Fortwo meer voordelen dan alleen een laag verbruik. Het gaat ook om bijvoorbeeld een lage aanschafprijs, rijplezier en parkeergemak."
Honda en Toyota wilden niet reageren tegenover Automotive News. De adviezen van het Insurance Institute for Highway Safety zijn slecht nieuws voor bijvoorbeeld Volkswagen en Ford. Volkswagen zet in op een Amerikaanse introductie van de compacte Up en Ford wil met de Fiesta een klapper maken op de Amerikaanse markt.
"Size does matter," aldus voorzitter Adrian Lund. "De veiligheid van de kleine auto's is behoorlijk verbeterd, maar inzittenden worden nog altijd relatief slecht beschermd bij crashes. Wij adviseren automobilisten daarom om de aankoop van grotere auto's met een vergelijkbaar verbruik te overwegen, zoals de Jetta TDI, Toyota Camry Hybrid of de Ford Fusion Hybrid. In 2007 was het percentage dodelijke ongevallen bij compacte auto's hoger dan bij de grotere voertuigen."
Dave Schermbri, directeur van Smart USA, is het uiteraard oneens met de kritiek: "In de praktijk raken Smarts vrijwel nooit betrokken bij dergelijke frontale aanrijdingen. Bovendien hebben kleine auto's als de Fortwo meer voordelen dan alleen een laag verbruik. Het gaat ook om bijvoorbeeld een lage aanschafprijs, rijplezier en parkeergemak."
Honda en Toyota wilden niet reageren tegenover Automotive News. De adviezen van het Insurance Institute for Highway Safety zijn slecht nieuws voor bijvoorbeeld Volkswagen en Ford. Volkswagen zet in op een Amerikaanse introductie van de compacte Up en Ford wil met de Fiesta een klapper maken op de Amerikaanse markt.
Lees ook
Nieuws
Deze Toyota Starlet vraagt om iemand met historisch besef - Liefhebber Gezocht
Nieuws
Festival op A10 krijgt staartje: mogelijk opnieuw verkeershinder
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Achtergrond
Polestar 7 moet Europese verkoopknaller worden
Nieuws