BMW iX: motorversies en prijzen bekend
Instappen vanaf net geen 87 mille
Eind dit jaar staat de volledig elektrische BMW iX bij de Nederlandse dealers. BMW belicht nu de twee motorvarianten waarmee de auto beschikbaar komt en maakt direct de prijzen bekend.
BMW stelde eind 2020 de iX aan de wereld voor, een volledig elektrische SUV met een markant uiterlijk en veelbelovende specificaties. Het technologische uithangbord van München werd in één uitvoering gepresenteerd, met twee samen 500 pk sterke elektromotoren. Nu is het uit twee versies bestaande iX-aanbod bekend, inclusief prijzen. De elektrische iX komt op de markt als xDrive40 en als xDrive50. Allebei hebben ze vierwielaandrijving.
BMW iX
iX xDrive40
De BMW iX xDrive 40 is 300 pk sterk en sprint in zo'n 6 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Het accupakket van de iX xDrive40 heeft een brutocapaciteit van zo'n 70 kWh en daarmee komt hij zo'n 400 kilometer ver op een lading. Volgens BMW bedraagt het gemiddeld stroomverbruik van deze versie minder dan 21 kWh/100 km. De maximale laadcapaciteit bedraagt 150 kW.
De vanafprijs van de iX xDrive40 bedraagt minimaal € 86.972. Daarmee is -ie prijstechnisch vergelijk met de ongeveer net zo grote BMW X5 als plug-in hybride xDrive45e. Ter vergelijking: de eveneens zo'n 4,9 meter lange Audi E-tron heeft als 50 quattro, de 313 pk sterke basisversie met 71 kWh accupakket, een vanafprijs van € 67.705. De 408 pk sterke E-tron 55 quattro met 95 kWh accu wisselt vanaf € 71.505 van eigenaar terwijl de 504 pk sterke E-tron S quattro met 95 kWh accu een vanafprijs heeft van € 85.116.
iX xDrive50
De xDrive50 is de voorlopige topversie van het iX-gamma. De twee elektromotoren zijn in de iX xDrive50 goed voor een systeemvermogen van 500 pk. Daarmee dendert hij in minder dan vijf seconden naar de 100 km/h. Het accupakket heeft een brutocapaciteit van 100 kWh en daarmee moet de topuitvoering een actieradius van meer dan 600 kilometer kunnen halen. Het gemiddeld stroomverbruik ligt volgens BMW op minder dan 20 kWh/100 km. Het accupakket is met een maximaal laadvermogen van 200 kW weer vol te pompen met stroom.
BMW vraagt minimaal € 105.472 voor de iX xDrive50. Wie met zo'n bedrag een X5 uitkiest, komt uit bij de prijstechnisch vergelijkbare X5 xDrive40d.
BMW iX
Uitrusting
De iX is de eerste BMW waarin het nieuwe iDrive-systeem een plek krijgt. Ook heeft de elektrische SUV een groot gebogen paneel waarin een 12,3-inch instrumentarium en een 14,9-inch infotainmentscherm zijn verwerkt. Over vier zones gescheiden klimaatregeling is standaard. Optioneel wordt de iX geleverd met hout- en zelfs kristalafwerking. Ook staat een groot elektrochromatisch en dus zich automatisch verduisterend glazen panoramadak op de optielijst. Hetzelfde geldt voor een uitgebreid audiosysteem van Bowers & Wilkins met maar liefst dertig luidsprekers. Hier lees je meer over de elektrische BMW iX.
De elektrische BMW iX xDrive40 en xDrive50 staan vanaf eind dit jaar bij de Nederlandse dealers.