Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

BMW i8 proeft alvast aan de sneeuw

53
BMW i8 proeft alvast aan de sneeuw
BMW i8 proeft alvast aan de sneeuwBMW i8 proeft alvast aan de sneeuwBMW i8 proeft alvast aan de sneeuwBMW i8 proeft alvast aan de sneeuwBMW i8 proeft alvast aan de sneeuwBMW i8 proeft alvast aan de sneeuwBMW i8 proeft alvast aan de sneeuwBMW i8 proeft alvast aan de sneeuwBMW i8 proeft alvast aan de sneeuwBMW i8 proeft alvast aan de sneeuw
  • Alexander Inia
  • Nieuws
10 maart 2011 om 10:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
BMW zit sinds de bekendmaking van details over het nieuwe submerk i niet stil. Gisteren zagen we de i3 al in de buurt van de Poolcirkel rondrijden, nu heeft onze fotograaf ook de sportieve i8 betrapt.

De i8 wordt het kroonjuweel van BMW's i-gamma, een auto waarmee het merk wil aantonen dat het topprestaties kan combineren met een lage uitstoot. Als de vorm van de auto je bekend voor komt, dan klopt dat. BMW toonde in 2009 op de IAA de Vision Efficient Dynamics, die als voorbode van deze i8 geldt.
De aandrijflijn van de Vision Efficient Dynamics bestaat uit twee elektromotoren en een driecilinder turbodiesel. Deze heeft een cilinderinhoud van 1,5 liter. Ondanks de kleine cilinderinhoud heeft deze een vermogen van 163 pk en een maximumkoppel van 290 Nm. Het specifieke vermogen is een record voor dieselmotoren, claimt BMW. Het studiemodel heeft een transmissie met dubbele koppeling. Volgens de laatste berichten zou de turbodiesel in de productieauto overigens plaatsmaken voor een benzinemotor.
De ene elektromotor bevindt zich bij de vooras, de andere bij de achteras. De voorste elektromotor levert permanent 60 kW, dit kan voor een periode van maximaal 30 seconden stijgen naar 84 kW. Gedurende tien seconden behoort zelfs 104 kW tot de mogelijkheden. Het maximumkoppel van deze motor ligt op 220 Nm.

Lithiumpolymeer
De tweede elektromotor, die zich tussen de versnellingsbak en de dieselmotor bevindt, levert constant 25 kW en heeft een piekvermogen van 38 kW. Het maximumkoppel is 290 Nm. De kracht van deze elektromotor is er om de dieselmotor te ondersteunen of om volledig elektrisch te rijden. Bij het uitrollen en het remmen is deze elektromotor een generator, die elektrokracht naar de lithiumpolymeer accu's in de auto voert.
De BMW heeft vierwielaandrijving. Het totale vermogen -inclusief de dieselmotor- ligt op 356 pk en het maximumkoppel is 800 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost de Vision Efficient Dynamics 4,8 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik is 3,76 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 99 gram per kilometer, een indrukwekkende waarde als je de karrenvracht pk's van deze BMW in ogenschouw neemt.
De Vision Efficient Dynamics Concept kan ook functioneren als plug-in hybride. Als de auto volledig elektrisch rijdt, is deze per kilometer verantwoordelijk voor omgerekend 50 gram CO2 per kilometer. De elektrische actieradius is 50 kilometer, de energie wordt opgeslagen in 98 lithium-polymeer accu's.

Formule 1
BMW meldt vol trots dat de Vision Efficient Dynamics volop profiteert van de aerodynamische kennis die het merk in de Formule 1 heeft opgedaan. De winddeflectors en -geleiders zijn verwant aan die van de BMW Sauber F1-auto. De Active Air Flap Control kennen we al uit de huidige productiemodellen van BMW, maar de actieve luchtinlaat voor is nieuw. De Cw-waarde van het studiemodel is 0,22. Het is een studiemodel, dus dik lichtmetaal mag niet ontbreken. BMW houdt het op wielen met een diameter van 21 inch.
Het studiemodel weegt 1.395 kilogram. De auto is 4,60 meter lang, 1,90 meter breed en 1,24 meter hoog. Binnenin heeft BMW voor een 2+2-opstelling gekozen. De inzittenden moeten vleugeldeuren opendoen om in te kunnen stappen en er kan 150 liter bagage mee. Het policarbonaat dat BMW als glas gebruikt, wordt automatisch donkerder als er meer licht op schijnt. De stoelen zijn gemaakt van kevlar. Een driedimensionaal head-up display zorgt er voor dat de bestuurder altijd op de hoogte is van de belangrijkste informatie.
De i8 komt in 2013 op de markt, net als de i3. Over het prijspeil van de auto is nog niets bekend.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de BMW i8
  • Lees meer over supercars en sportscars
BMW BMW i8 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    BMW i8 1.5 Coupé - Head-up - 20" - Display Key - Progressive Package NP 154K

    BMW i8 1.5 Coupé - Head-up - 20" - Display Key - Progressive Package NP 154K

    • 2017
    • 98.173 km

    € 69.950

    BMW i8 1.5

    BMW i8 1.5

    • 2015
    • 91.977 km

    € 74.995

    BMW i8 1.5 Coupé (HUD/H&K/Leder/Camera/Led)

    BMW i8 1.5 Coupé (HUD/H&K/Leder/Camera/Led)

    • 2016
    • 108.251 km

    € 69.900

Meer BMW i8 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW i8 [i12]

    60
    • 13 maart 2020

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW i8 specificaties
  • BMW i8 occasions
  • BMW i8 video's
Advies en informatie
  • BMW i8 tests
  • BMW i8 gebruikersreviews
  • BMW i8 index
PREMIUM
BMW i8 Coupé

BMW i8 Coupé

Het eerste stof rond de BMW i8 is neergedaald. Vier jaar na de marktintroductie is – deels...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW i8 Roadster (2019)

    BMW i8 Roadster (2019)

    4
    • 9 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW i8 First Edition (2014)

    BMW i8 First Edition (2014)

    3
    • 9 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW i8 (2015)

    BMW i8 (2015)

    21
    • 27 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    BMW i8 First Edition (2015)

    BMW i8 First Edition (2015)

    6
    • 23 november 2015
meer reviews
BMW i8 vs Lexus LC 500h - Dubbeltest

BMW i8 vs Lexus LC 500h - Dubbeltest

72

Normaal gesproken gaat het bij een sportieve coupé om prestaties en bochtensnelheid....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW zwaait i8 uit met speciale editie

    BMW zwaait i8 uit met speciale editie

    24
    • 2 september 2019
  • Nieuws
    BMW levert Formule E bijzondere safetycar

    BMW levert Formule E bijzondere safetycar

    7
    • 13 mei 2019
  • PREMIUM
    BMW i8 Coupé

    BMW i8 Coupé

    • 11 december 2018
  • Nieuws
    Zijn tijd vooruit: BMW i8

    Zijn tijd vooruit: BMW i8

    20
    • 25 augustus 2018
  • Eerste rijtest
    BMW i8 Roadster

    BMW i8 Roadster

    25
    • 22 juli 2018
  • PREMIUM
    BMW i8 Roadster

    BMW i8 Roadster

    • 19 juni 2018
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde BMW i8 bekend

    Prijzen vernieuwde BMW i8 bekend

    25
    • 22 februari 2018
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    81
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL gelekt

    BMW M4 CSL gelekt

    17
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    BMW 3-serie facelift zonder M, met prijzen

    44
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    16
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    98
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    12
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden