BMW: 'Gewicht geen probleem voor sportieve EV's'
Alles draait om gewichtsverdeling
Als autofabrikanten elektrische auto's lichtvoetig aan willen laten voelen, zullen ze vooral ook daadwerkelijk lichter moeten worden. Dat is althans vaak de gedachte. Bij BMW denken ze daar iets anders over.
Hoewel elektrisch rijden goed te combineren is met sportief rijden als het aankomt op puur vermogen en vooral ook direct beschikbaar koppel, gaat het niet zo lekker samen met twee andere zaken: het geluid en het gewicht. Dat eerste is vooral een smaakkwestie, maar gewicht is natuurlijk van groot belang voor hoe een auto aanvoelt. BMW heeft een naam hoog te houden als het gaat om sportief rijgedrag en dus ligt er een speciale uitdaging voor het merk bij de M-versies van elektrische modellen.
Volgens BMW Noord-Amerika-topman John Kelly is de ruim 2.200 kilo zware BMW i4 M50 een goed voorbeeld van hoe je toch het 'ouderwetse' stuurplezier kunt behouden in een elektrische auto, ondanks het veel hogere gewicht. Tegenover het Amerikaanse AutoWeek verklaart hij waarom: "Mijn ervaring is dat je het extra gewicht niet per se merkt. Dat komt door het lage zwaartepunt en waar het gewicht in de auto precies zit. Er zit een elektromotor voorin, nog een achterin en de accu ligt ertussenin. Dat geeft je dus een vrijwel perfecte gewichtsverdeling." Volgens Kelly is het negatieve aspect van het extra gewicht daarmee grotendeels tenietgedaan. "De i4 M50 spreekt wat dat betreft voor zich, vind ik."
Of wij vinden dat Kelly hierin gelijk heeft? In oktober reed Marco Gorter met de hier genoemde BMW i4 M50.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | i4 M50 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 75.504 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 400 kW / 544 pk |
Maximaal koppel | 795 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 84 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.783 mm / 1.852 mm / 1.448 mm |
Wielbasis | 2.856 mm |
Massa leeg | 2.215 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden voor | 245/45R18Prijzen |
Banden achter | 255/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,9 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 19,0 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 510 km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW i4 eDrive40 M-SPORT High Executive 84 kWh LASER LED/HARMAN KARDON/360 CAM/ACC/VERNASCA LEDER/LMV 19''/CARPLAY/NAVI
- 2022
- 53.024 km

BMW i4 eDrive40 84 kWh / Navigatie / Carplay / LED / Camera
- 2022
- 26.354 km

BMW i4 M50 M-SPORT 84 kWh 544PK ORG.NED / CAMERA / LASER / NAP / BTW / CARBON / HEAD-UP / SFEERVERLICHTING / 20INCH
- 2022
- 65.580 km