BMW 1-serie na vijf jaar bijna helemaal nieuw

Alleen voorportieren nog hetzelfde

128 reacties

Video

De BMW 1-serie is nieuw en de opfrisbeurt gaat zo ver dat het merk spreekt van de vierde generatie. Alleen de voorportieren zijn nog hetzelfde, verder deelt de 1-serie nog maar weinig zaken met het model dat in 2019 op de markt kwam. Dat was na twee generaties met achterwielaandrijving de eerste met voorwielaandrijving. De 1-serie komt in oktober op de markt, vooralsnog in twee  benzineversies, en ook voor dieselrijders zijn er twee opties voor de motorisering. De prijzen beginnen bij €41.507.

Dat het om een nieuwe 1-serie gaat zie je meteen. De overhang voor is langer dan bij het uitgaande model, de koplampen hebben een nieuw design en net als de 5-serie heeft de 1-serie in het midden van de motorkap een uitsparing die dichter bij de nieren dieper wordt en overloopt in de nieren. De wielbasis en de binnenmaten zijn gelijkgebleven, de buitenafmetingen niet.

BMW 1-serie 2024

BMW 1-serie 2019

Langer en hoger, binnenmaten blijven zelfde

Met 4.361 millimeter is hij 42 mm langer, de hoogte bedraagt nu 1.459 millimeter en daarmee steekt hij 25 mm boven de 'oude' uit. De breedte is nog steeds 1.800 millimeter. Sta je aan de zijkant, dan valt eveneens goed op dat je met een nieuwe 1-serie van doen hebt. De oplopende vouw in het voorportier volgt nog dezelfde lijn, en loopt door in het achterste portier, maar dan wordt de styling vlakker. Het getal 1 hoog in het achterportier is een nieuw stijlkenmerk van BMW. Het merk introduceerde dat op de huidige 5-serie die ruim een jaar geleden op de markt kwam. Daarnaast zie je aan de hogere lichtunit dat het om een vierde generatie 1-serie gaat. De achterlichten hebben een inkeping aan de onderzijde en dubbele lichtsignatuur.

De i staat niet meer achterop benzineversies 1-serie

Zie je een nieuwe 1-serie met alleen 120 of M135 achterop, dan dan gaat het om een benzinevariant. De ‘i’ is voor dergelijke versies komen te vervallen. De ‘d’ mag wel blijven staan bij de diesels. De 120 is de voorlopige instapper. De benzinemotor werkt samen met 48 volt mild hybride techniek. Daardoor levert de 1.5 driecilinder nu een systeemvermogen van 170 pk. Die opzet kennen we al van de nieuwe Mini Countryman. De turbomotor komt zonder elektrische ondersteuning tot 156 pk, met de 20 pk elektromotor erbij krijgt hij flinke assistentie bij het accelereren. Dat kun je niet allemaal bij het vermogen optellen en daarom bedraagt het systeemvermogen 170 pk. De elektromotor van het mild hybride systeem draagt met 55 Nm bij aan het maximum koppel. BMW geeft wel de trekkracht op van de 1.5 driecilinder, 240 Nm, een systeem koppel krijgen we niet door. Laten we het erop houden dat deze voorlopige basisversie in elk geval rap genoeg is. Van 0 naar 100 km/h gaat in 7,8 seconden, de topsnelheid is 226 km/h en het gemiddelde verbruik volgens WLTP varieert van 6,0 tot 5,3 liter per 100 kilometer. Dat komt neer op een CO2-uitstoot van 135 tot 121 gram per kilometer. 

Meteen weer als topper: M135 xDrive met 300 pk

De volgende optie voor benzinerijders is meteen de M135 xDrive. Die viercilinder 2.0 turbo levert 300 pk en 400 Nm. Daarmee knalt de hete hatchback in 4,9 tellen van 0 naar 100 km/h. Bij 250 km/h grijpt de begrenzer in. In het gunstigste geval stoot de M135 173 gram CO2 per kilometer uit, dat kan oplopen tot 184 gram volgens de WLTP-cyclus. Het verbruik is 8,1 tot 7,6 liter per 100 kilometer. 

Diesel 1-serie altijd een 2.0 viercilinder: een normale 118d en een mild hybride 120d

De twee diesels hebben altijd een viercilinder met 2-liter inhoud aan boord. De versie zonder 48 Volt mild hybride ondersteuning heet 118d en levert 150 pk, met lichte elektrische ondersteuning heet de diesel 120d en die heeft dan 163 pk. Met als bij de twee benzineversies is een automatische transmissie standaard. Er komt geen enkele 1-serie met handbak. Tussen de twee diesels is het verschil in prestaties niet zo groot. De 118d kan het 0-100-sprintje in 8,3 tellen afleggen, de 120d lukt het om net binnen de 8 tellen te blijven: 7,9 seconden. Beide zelfontbranders lopen maximaal 222 km/h. Maar het verbruik scheelt wel flink. De 118d doet volgens WLTP 5,2 tot 4,6 liter per 100 kilometer (136-122 g/km), de 120d haalt dankzij de mild hybride techniek meer uit een liter diesel. 4,8 tot 4,3 liter per 100 kilometer zou altijd zuiniger dan 1 op 20 rijden betekenen. Maar goed, dat is de theorie. De CO2-uitstoot is 125 tot 112 gram CO2 per kilometer. 

Geheel nieuw interieur, uiteraard met curved display

Bij een nieuw model hoort een nieuw interieur. Uiteraard heeft ook deze BMW nu een zogenaamde ‘curved display’. Dat is een groot scherm dat licht naar de bestuurder toegebogen staat. Het dashboard erachter heeft een vrij zachte kunststof laag. Knoppen vind je er niet op. We zien alleen wat schuifjes om de ventilatie uitstroom te regelen. Op de brede middenconsole zijn kleine aanraakvlakken die je direct in het juiste menu helpen zodat je tijdens het rijden niet al te veel hoeft te swipen. Bijvoorbeeld om waarschuwingsfuncties uit te zetten, of de rijstanden aan te passen. Je drukt dan op een van die mogelijkheden en vervolgens moet je nog wel een schermhandeling verrichten. Verder zijn er de diverse sferen die je via het centrale scherm kunt activeren, waarbij de interieurverlichting en de schermachtergronden mee veranderen. De software van het iDrive is gebaseerd op BMW Operating System 9.

Lange ontwikkeling

Dat de 1-serie uiteindelijk rigoureuzer aangepakt werd dan we aanvankelijk vermoedden verklaart waarom we de 1-serie al ruim twee jaar geleden met een dik camouflagepak zagen rijden. Toen dachten we nog aan vrij vroege facelift van het model dat in 2019 werd gelanceerd. Onderhuids heeft BMW de boel op scherp gezet, met onder meer andere stabilisatorstangen, bij de M135 zagen we ook een veerpootbrug onder de motorkap. De auto werd dus vroegtijdig de openbare weg opgestuurd om de 1-serie te optimaliseren voor 2024. Bij een normale facelift zie je kortere periodes tussen de eerste prototypes met camouflage en de eerste foto's. 

De binnenmaten van de BMW 1-serie bleven hetzelde. Dat betekent weinig beenruimte achterin.

Geen leer meer

Voor het interieur gebruikt BMW geen leer maar zogenaamd Econeer, dat gemaakt is van gerecyclede PET-flessen. Bestel je het M sportpakket dan heb je een combinatie van Veganza geperforeerde bekleding en alcantara, de M135 heeft dit interieur standaard. Een M onderstel met adaptieve demping is optioneel, de M135 heeft een mechanisch differentieel op de vooras. Deze versie wordt afgeleverd op 18-inch wielen, de andere motorvarianten doen het met 17 inch af fabriek. Het is mogelijk om diverse pakketten aan te vinken om de 1-serie aan te kleden. Met het Innovation Pack krijg je een head-up display, de zogenaamde augmented view op het centrale scherm en uitgebreide parkeerhulpsystemen. Met Premium Pack kun je je telefoon in de auto draadloos opladen. Open je met deze versie het portier dan zie je een BMW-logo op de straat. Verder zitten er dan een automatisch dimmende binnenspiegel en adaptieve led-koplampen op de 1-serie. Kopers kunnen verder kiezen uit twee uni en zeven metallic carrosseriekleuren. Vinden ze hun favoriete kleur daar niet bij, dan kunnen ze hun heil zoeken bij het BMW Individual kleurenprogramma. 

De prijzen beginnen bij €41.507 voor de 120, in de aanloop naar de showroomintroductie medio oktober volgen alle prijzen.

BMW 1-serie 2024
BMW 1-serie 2024BMW M135 xDrive 2024BMW 1-serie 2024 interieurBMW 1-serie 2024BMW 1-serie 2024BMW 1-serie 2024BMW 1-serie 2024BMW 1-serie 2024BMW 1-serie 2024 interieurBMW 1-serie 2024BMW 1-serie 2024

    PRIVATE LEASE BMW 1-serie

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (128)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.