BMW 1-serie 20 jaar – Dit deden we met de eerste generatie

Eindelijk serieus

BMW 116i - 1-serie eerste generatie

Het is dit jaar twintig jaar geleden dat BMW eindelijk met een serieuze hatchback in het C-segment kwam. Tien jaar eerder hadden ze weliswaar de 3-serie Compact, maar dat was vooral een Dreier met afgehakte kont. Met de eerste 1-serie nam BMW deze klasse eindelijk serieus. Een terugblik op de eerste optredens van de compacte BMW bij AutoWeek.

We konden er nog niet in rijden, maar twintig jaar terug mocht een aantal AutoWeek-lezers in een kleine kamer achter de gordijnen al even kennismaken met het 1'tje. Een spannende ontmoeting in een soort darkroom. Lezer Freek Hendriksen uit Amsterdam vindt hem ‘sportief en erg mooi’ en overweegt zijn Audi A3 in te ruilen.

Het duurt dan nog twee weken voordat we in het volle daglicht mogen genieten van de 1. “Rijdt de 1 ook als en BMW en is hij net zo dynamisch en sportief als hij eruitziet?”, vraagt testredacteur Maurice de Bouvère zich af als hij plaatsneemt in de auto, die in feite de opvolger van de 3 Compact is. De achterwielaandrijving, uniek in dit segment, heeft de kleine BMW alvast als pluspunt. We komen tot de conclusie dat de 1 zich “zowel innerlijk als uiterlijk presenteert als een echte BMW”. De zescilinders laten nog op zich wachten en daarom vinden we dat de 1 de hooggespannen verwachtingen op motorisch gebied (nog) niet kan waarmaken.  

Eerste vergelijkende test met de BMW 1-serie in AutoWeek.

1.6-instapper met 115 pk komt tekort

Een van de eerste varianten die we testen, is echter wel de ‘povere’ 116i, die zich overigens zal ontpoppen tot lease-lieveling. En dat voor een BMW zonder standaard lichtmetaal en een 0 tot 100-tijd van maar liefst 11,9 seconden. We vinden bij de BMW meerwaarde in het materiaalgebruik en de verfijning van het onderstel. “Maar je doet jezelf tekort met zo’n 115 pk sterke 1.6.” En dus gaat de tweeliter Mazda 3 in de vergelijking met de BMW en de Audi A3 als odd one out met de beker aan de haal. Natuurlijk mag de 1-serie ook een keer tegen de Volkswagen Golf aantreden. Dit keer zijn het diesels die met elkaar sparren. De 120d nagelt tegen een Golf V 2.0 TDI en de conclusie luidt: “Hoewel ons autohart sneller klopt voor de 1-serie, valt er op de overwinning van de Golf dit keer niets af te dingen.” Op het hoofdkantoor van BMW Nederland in Rijswijk springen ze bijna uit hun vel, want weer moet hun nieuwe veelbelovende 1-serie het in een vergelijkende test afleggen tegen een ‘niet-premium hatchback’! 

Maar dan komt de 130i!

Maar niet gevreesd, een jaar later is verschijnt de 130i. Een dikke zescilinder maakt van de bescheiden ogende hatch een echte sleeper: een auto met een ingetogen uiterlijk gecombineerd met een bruut motorvermogen. Een auto waarmee je onverwacht elke zege bij de stoplichtsprint kunt claimen. In 2007 confronteren we hem met de Mazda 3 MPS, Audi S3 Opel Astra GTC en Volkswagen Golf R32. De BMW maakt indruk: “Hij voelt aan als een groot homogeen geheel.” Maar we rijden op een nat circuit en daar is achterwielaandrijving weliswaar de veroorzaker van een enorme glimlach, maar de aandrijflijn zorgt er wel voor dat de BMW al driftend de langzaamste rondetijd neerzet. Tja, elk voordeel heeft zijn nadeel …

Driedeurs, coupe en cabrio

De hatch krijgt een broertje met maar twee  portieren en er zal ook een heuse coupé met kofferbak verschijnen, maar de cabrio is de interessantste nieuwkomer. De open 1 wordt geïntroduceerd in 2008 en maakt zijn testdebuut als 125i. Hij neemt het op tegen de vergelijkbare Audi A3 2.0 TFSi Cabriolet en de Mini Cooper S Cabrio uit de eigen BMW-stal. De Mini pakt meteen punten, omdat hij voor veel minder geld net zulke goede prestaties levert als de Audi en de BMW, maar overall wint de BMW. “Dat heeft hij vooral te danken aan zijn achterwielaandrijving en zijn totale beleving. Hij staat het verst af van een ‘opengezaagde’ gezinsauto, en zo zien cabrioten het graag.” BMW bewaart het lekkerste tot het laatst en introduceert in 2010 op de valreep nog de 1M Coupé. Op de valreep, want in 2011 verschijnt de tweede ‘één’. Er is geen darkroom meer nodig voor een geheime onthulling, want de vormgeving is niet bepaald een verrassing, net zoals het feit dat ook deze auto weer een succesvolle carrière wacht.

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.