Blik uit Oekraïne 2: Bogdan Group

Licentie-Koreanen en Lada's met eigen kruiden

Bogdan Oekraïne
Bogdan OekraïneBogdan OekraïneBogdan OekraïneBogdan OekraïneBogdan OekraïneBogdan OekraïneBogdan OekraïneBogdan OekraïneBogdan Oekraïne
Bijgekomen van ZAZ? Maak kennis met de Bogdan Group, onderdeel van het Oekraïense concern Ukrpominvest. De autogroep maakt niet alleen bussen en militaire voertuigen, maar heeft ook een hele afdeling die zich bezighoudt met het in elkaar schroeven van personenauto's.

In tegenstelling tot ZAZ is Bogdan nooit een automerk geweest, maar net als het concurrerende bedrijf plakt deze Oekraïnse fabriek wel z'n eigen logo op de auto's die het in licentie produceert. In de stad Cherkasy worden jaarlijks 120.000 tot 150.000 Bogdans in elkaar geschroefd, en het zijn niet de minste. Kijken we naar het huidige modellenaanbod, dan vinden we daar onder andere de eerste generatie Hyundai Tucson, de Accent en de Elantra XD (foto 10), het model dat tussen 2000 en 2006 ook in Nederland op de markt was. De koek is nog niet op. Zo wordt ook de JAC J5 – een Chinees model – in Oekraïne gebouwd (foto 9).

Geen post-Sovjetstaat zonder de aanwezigheid van het almachtige Russische concern AvtoVaz, moederbedrijf van Lada. Zo worden onder de noemer Bogdan 2111 en Bogdan 2110 de Lada's 110 en 111 gebouwd. Zowel de sedan als station zijn marginaal aangepast. In beide modellen is het interieur gemoderniseerd, 110 (foto 1 t/m 3) heeft een afwijkende achterzijde terwijl het front van de 111 (foto 4 t/m 6) is aangescherpt. Ook de Bogdan 2310 loopt er van de band, een pick-up die Bogdan trots een 'compleet nieuwe ontwikkeling' noemt, maar in feite gewoon een tot pick-up omgetoverde Lada 110 is (foto 7 en 8).

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.