Blik uit Oekraïne: ZAZ

Van Fiat 600 tot Chery

ZAZ
ZAZZAZZAZZAZZAZZAZZAZ
Of het je keuze gaat beïnvloeden weten we niet, maar feit is dat Oekraïne ook een eigen automerk heeft: ZAZ. De fabrikant bouwt al decennialang auto's, die echter meestal niet in het land ontworpen zijn.

Zaz, 'Zaporozjski Avtomobilny Zavod', begon in 1960 met de productie van de 965. Het autootje was overduidelijk gebaseerd op de Fiat 600, maar kreeg een in eigen huis ontwikkelde V4 met 23 pk onder de kap. Meteen na de introductie van deze Oostelijke Fiat werd besloten dat er een model aan het gamma moest worden toegevoegd. De NSU Prinz, een als een sedan ogende tweedeurs met de motor in de kofferbak, was de uitverkoren basis. Opnieuw liet het uiterlijk daar geen misverstanden over bestaan, en opnieuw maakte de oorspronkelijke motor plaats voor een luchtgekoelde V4. Wel had de 966 meer vermogen: maar liefst 40 pk.

In 1987 was het tijd voor een product van eigen bodem: de ZAZ Tavria. Omstanders zullen het ding op het eerste gezicht wellicht aanzien voor een Lada Samara, maar een tweede blik leert dat hier toch echt wat anders staat. Behalve de driedeurs hatchback was er een vijfdeurs liftback 'Slavuta', een stationwagen onder de naam 'Dana' en een pick-up die ook te verkrijgen was met een bestelbus-opbouw.

Toen die varianten op de markt verschenen was het inmiddels midden jaren '90 en was de Tavriaal behoorlijk verouderd. Toch is dit voor de Oekraïners een legendarisch model: de Slavuta en Travia waren de laatste écht Oekraïnse auto's, die het overigens tot 2011 volhielden.

Tegenwoordig zijn het vooral Daewoo's en Chevrolets die in Oekraïne van de band lopen, waarbij de Lanos een grote rol speelt. Als Lanos, Chance, Sens en Lanos Pick-up krijgt de aloude B-segmenter een ZAZ-logo aangemeten, terwijl de ZAZ Vida niets meer of minder is dan een Chevrolet Aveo sedan. De Forza sluit het huidige ZAZ-rijtje af en is een vreemde eend in de Koreaanse bijt: de Chinese Chery A13 weet zich op deze manier in Europa te huisvesten.

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.