Blik to the Future: Skoda Vision X
Met gezwinde spoed
Ook de Volkswagen Groep heeft het segment van de kleinste cross-overs ontdekt. Met de Arona kreeg Seat de eer om als eerste merk van het concern met een dergelijk model op de proppen te komen en begin volgend jaar is het Skoda dat deze compacte hoogpotige aan de wereld voorstelt!
Wie de ontwikkelingen in autoland een béétje volgt, is ongetwijfeld op de hoogte van de wirwar aan cross-overs die momenteel ontstaat. Met name de Volkswagen Groep blinkt uit in het brengen van modellen, waartussen - verspreid over diverse merken - een behoorlijke overlap is waar te nemen. Wie de Volkswagen T-Roc en Audi Q2 dicht bij elkaar vindt zitten, wordt ongetwijfeld tureluurs als er een keuze gemaakt moet worden tussen een Skoda Karoq en een Seat Ateca, of tussen een Kodiaq en een Tiguan Allspace. Om de verwarring compleet te maken, krijgt Seat dit jaar zíjn tegenhanger van de Kodiaq, de Tarraco. Onderaan de cross-overladder heeft Seat binnen het concern het rijk met de Arona vooralsnog alleen, maar daar komt verandering in. Volkswagen presenteert nog dit jaar de T-Cross en Skoda voegt volgend jaar deze compacte cross-over aan de line-up toe.
Net als Volkswagen is ook Skoda er goed in geslaagd een rookgordijn op te trekken rond de naam van zíjn Arona-achtige. Tijdens de Autosalon van Genève in maart dit jaar presenteerde Skoda de Vision X, een vooruitblik op de auto die begin volgend jaar bij de Nederlandse dealers moet staan. Vision gaat de auto uiteraard niet heten, maar welke naam de Tsjechen dan wél op de auto plakken, is nog een raadsel. Met een beetje fantasie plakt Skoda de vorig jaar verdwenen modelnaam 'Yeti' op zijn kleine avonturier, maar zeker weten doen we dat helaas niet.
Wat techniek betreft, verwachten we geen enorme verrassingen. Deze nieuwe Skoda staat op hetzelfde modulaire platform als de laatste generaties Volkswagen Polo en Seat Ibiza en dat betekent dat we ook op motorisch vlak bekende techniek zullen zien. We mikken in elk geval op de komst van een 95 pk én een 110 pk sterke 1.0 TSI. Dieselen wordt mogelijk gemaakt door een 1.6 TDI. De plug-in hybride aandrijflijn, bestaande uit een elektromotor én een brandstofmotor die zowel benzine als aardgas lust, verwachten we niet op korte termijn terug te zien. Wel komt de auto waarschijnlijk beschikbaar met een TGI-aardgasblokje.
Verplichte hipheid
Ook op designtechnisch vlak volgt Skoda een relatief bekende weg. Op de Kodiaq introduceerde Skoda een designtaal waarbij verlichting die uit twee van elkaar gescheiden delen is opgebouwd het beeld aan de voorzijde bepaalde. Kort na de lancering van die SUV kreeg de gefacelifte Octavia dubbele kijkers en ook de Karoq heeft koplampunits die uit twee delen bestaan. Het is dan ook geen verrassing dat ook deze compacte cross-over, net als de Vision X, over dergelijke kijkers komt te beschikken.
Geen hoogpotige zonder wat hippe details en zodoende zal ook deze kleine Tsjech te maken krijgen met zaken als een in afwijkende kleur gespoten dak en wellicht zelfs een in een contrasterende kleur uitgevoerde C-stijl.
Het lijkt er sterk op dat Skoda de productieversie van de Vision X nog dit jaar aan de wereld toont. Daarmee lijkt Skoda meer haast te hebben met het brengen van een compacte cross-over dan met een opvolger voor de Fabia. Dat is niet zo heel gek, de huidige Fabia is er immers nog maar net en is onlangs gefacelift. Inmiddels is de concurrentie in het compacte hoge segment meer dan moordend. Vorig jaar al werden met de Opel Crossland X, Citroën C3 Aircross, Hyundai Kona en Kia Stonic al vier rivalen buiten het eigen concern aan cross-overland toegevoegd. Haast is geboden!