Blik to the Future: Renault Captur
Trendvoortzetter
Zes jaar na zijn introductie gaat de Renault Captur nog steeds aan kop in het B-segment, waar de concurrentie inmiddels moordend is. Toch heeft zelfs deze auto niet het eeuwige leven, dus is het tijd om vast vooruit te blikken naar de tweede generatie, die volgend jaar verschijnt.
Een echte trendsetter was de Captur niet toen hij in 2013 verscheen, want het opmerkelijk gelijnde neefje Nissan Juke was hem net voor. Toch was Renault er snel bij en dat heeft het merk geen windeieren gelegd. Sinds zijn introductie is de Captur zeker ook in Nederland een doorslaand succes en daar lijkt geen einde aan te komen. Ook in 2018 is de compacte Fransman nog met afstand de populairste compacte cross-over. Beduidend versere concurrenten als de Opel Crossland X en de Citroën C3 Aircross blijven zo ver achter dat de relatief stokoude Captur zelfs volledig uit het zicht is verdwenen, terwijl Volkswagen zelfs pas zeer recent met een Captur-achtige, de T-Cross, op de proppen is gekomen. Voor de instandhouding van het onafgebroken succes heeft Renault één keer, in 2016, een stevige facelift ingezet. De Captur die nu in de showrooms staat, is in deze vorm dus alweer twee jaar oud, wat betekent dat 2019 een goed moment is om met een geheel nieuw model te komen. Dat lijkt een wat strakker uiterlijk te krijgen dan zijn voorganger. Renault stelt dat het met de komende Clio net als bij het huidige model een nieuwe designtaal introduceert en daar zal de snel volgende Captur uiteraard van meeprofiteren. De wulpse ledslierten die op onder meer de Mégane en Talisman te vinden zijn, blijven een belangrijk ingrediënt en zullen voor het eerst op de Captur te zien zijn. Meer platte vlakken en rechte lijnen moeten de auto volwassener en serieuzer laten ogen, terwijl frisse kleuren en een in contrastkleur gespoten dak zorgen voor een toefje speelsheid. Ook het interieur gaat erop vooruit en krijgt een groter, verticaal georiënteerd touchscreen dat een grote rol speelt bij de bediening van eigenlijk alle secundaire zaken.
Plug-in
Net als bij de nieuwe Clio gaat ook het onderhuidse gedeelte van de Captur volledig op de schop. De auto komt op Renaults modulaire CMF-B-platform te staan, wat overigens ook geldt voor onder meer de aanstaande Nissan Juke. Die technische basis biedt meer ruimte voor elektrificatie dan het huidige Captur-platform, al zal dat zich voorlopig vooral uiten in een mild-hybrid-versie met dieselmotor. Over een eventueel volledig elektrische versie, een auto die een perfect antwoord zou zijn op het elektrische geweld dat Kia en Hyundai met de e-Niro en Kona Electric momenteel in huis hebben, is niets bekend. Wel heeft Renault al beloofd dat er een plug-in hybride in het vat zit en ook dat is een aandrijfvorm die voor de veelal particuliere Nederlandse kopersgroep interessant kan zijn. De hybride-aandrijflijn die in de auto verdwijnt, heet E-Tech en combineert een 1.6-benzinemotor met een elektromotor en een elektrische starter/generator van het soort dat we ook bij mild hybrids aantreffen. Een elektrische actieradius van zo’n 50 km moet ervoor zorgen dat de verbrandingsmotor een rustig leven heeft.