Blik to the Future: Kia Futuron

Toekomstbestendig

Kia Futuron schets vooruitblik EV
AutoWeek 35 2020
AutoWeek 35 2020

Je leest het in AutoWeek 35 2020

Hoewel Kia momenteel al hoge ogen gooit op de markt voor elektrisch aangedreven cross-overs moet het echte werk eigenlijk nog beginnen. De eerste puur als EV ontwikkelde Kia komt eraan en dat belooft wat.

Met de e-Soul en vooral de e-Niro weet Kia behoorlijk wat mensen naar de showroom te trekken die een verbrandingsmotor liever geheel links laten liggen. Sterker zelfs, de e-Niro is één van de absolute toppers als het aankomt op de verkopen van elektrische auto’s in ons land. Dat smaakt natuurlijk naar meer. Niet alleen omdat hoogpotige elektrische auto’s duidelijk goed aanslaan, maar het is uiteraard ook van belang voor de reductie van de gemiddelde uitstoot van de vloot om als merk nu echt grote stappen te gaan zetten op elektrisch gebied.
Om dat te gaan doen, heeft moederbedrijf Hyundai een geheel nieuw platform in de kraamkamers staan. Deze E-GMP gedoopte basis moet in de komende jaren worden gebruikt door zowel Hyundai als Genesis en Kia. Alle drie werken ze aan een cross-over op dit platform. Cross-overs én elektrische aandrijving: precies wat een merk nodig heeft om toekomstbestendig te zijn. Kia’s kijk hierop houden we nu tegen het licht. De Zuid-Koreanen gaven in de vorm van de Futuron Concept van eind 2019 al een vooruitblik op de elektrische toekomst van het merk. Dat studiemodel leidt in elk geval in grote lijnen tot de cross-over die je hier afgebeeld ziet. Kijk er echter niet gek van op als er meer elektrische Kia’s volgen, waarbij het ontwerpteam deze Futuron als richtlijn gebruikt.

Inspiratiebron

De nog naamloze elektrische cross-over is onlangs voor het eerst in de buitenlucht gespot, volgehangen met camouflagemateriaal. In grote lijnen verwachten we dat als je de plakkers eraf zou halen de hier afgebeelde auto tevoorschijn komt. In de wandelgangen worden Futuron en Imagine (naar de gelijknamige concept van begin 2019) als namen voor de nieuwkomer genoemd. Voor het gemak houden we het even op Futuron, want dat is toch de concept waar het allemaal het meest aan doet denken.
De Futuron krijgt een behoorlijk gestrekte koets, zo is wel duidelijk. Net als bij de conceptauto staat het geheel vrij hoog boven de grond, maar is de koets zelf niet overdreven hoog. Het houdt hierdoor een beetje het midden tussen een SUV en een stationwagon. Opvallende details die zijn overgebleven van de concept zijn onder meer de boemerangvormige lijnen aan de achterzijde, waar de achterlichten langs lopen. Heel anders dan we gewend zijn van Kia. Ook de neus neemt duidelijk afstand van de conventionele ontwerpen van Kia en volgt in brede zin het lijnenspel van de Futuron Concept. De scherpe kijkers grenzen aan een gesloten en contrasterend gekleurd paneel, dat optisch nog een soort grille moet voorstellen. Het geeft de Futuron een stoer, maar tegelijkertijd niet overdreven agressief voorkomen.

Laden en rijden

Kia deed eerder dit jaar al uit de doeken wat we mogen verwachten van de techniek van zijn eerstgeborene op het E-GMP-platform. Goed nieuws voor kilometervreters, want met deze Kia moet je het onder normale omstandigheden volgens Kia minimaal 500 km uithouden op één acculading. Als de prik eruit is, moet de auto razendsnel weer bij te laden zijn. In minder dan 20 minuten zou je de accu bij een snellader weer bijna vol moeten kunnen hebben. Dat kan onder andere omdat het systeem werkt op een spanning van 800 volt, net als onder meer de Porsche Taycan. Of de elektrische kracht wordt losgelaten op één of meerdere motoren en of die twee of vier wielen aandrijven, is nog afwachten. Ook het vermogen laat zich nog raden, maar reken er maar op dat er ook met deze EV heel rap te sprinten is. Waarschijnlijk weten we volgend jaar meer. We mikken op een introductie laat in 2021.

PRIVATE LEASE Kia

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.