Blik to the Future: Jaguar XJ

Nu écht 21e-eeuws

Jaguar XJ render vooruitblik
Jaguar XJ render vooruitblikSpyshots Jaguar XJSpyshots Jaguar XJSpyshots Jaguar XJJaguar XJ50
AutoWeek 16 2020
AutoWeek 16 2020

Je leest het in AutoWeek 16 2020

De Jaguar XJ sloeg met de huidige generatie voor het eerst in zijn bestaan een compleet nieuwe weg in. Qua uiterlijk, welteverstaan. De Britse topsedan was uitsluitend leverbaar met vrij forse verbrandingsmotoren. De volgende serie luidt echter ook op technisch gebied een nieuw tijdperk in; de XJ krijgt straks namelijk een volledig elektrische aandrijflijn.

Decennialang belichaamden maar weinig auto’s de conservatieve Britse auto-industrie zo treffend als de Jaguar XJ. Modelreeks na modelreeks bleef het ontwerp van de luxe sedan in grote lijnen trouw aan de uit 1968 stammende oer-XJ. Ook hoorde een grote verbrandingsmotor steevast bij de stijlvolle roofkat. Hoewel de laatste ‘klassieke’ XJ dankzij zijn aluminium carrosserie en chassis al een flinke modernisering inhield, ging in 2010 bij de huidige XJ pas écht het roer om. Met een volledig nieuw ontwerp maakte Jaguar duidelijk dat het klaar was om zijn hang naar oude trots los te laten. Tot verdriet van verstokte liefhebbers misschien, maar het was een verstandige zet om op grotere schaal mee te kunnen blijven doen in het topsegment.

Toch is er altijd ruimte voor verbetering, zeker gezien het feit dat de huidige XJ (inmiddels uit productie) in zijn laatste jaren bepaald geen potten meer kon breken. Voor de komende XJ gaat het bestaande concept de prullenbak in en begint Jaguar met een schone lei. Het model wordt op twee fronten radicaal anders; het uiterlijk en vooral de techniek. Voor het eerst in de geschiedenis van het type komt er elektrokracht te pas aan de aandrijving. Sterker zelfs, de XJ wordt volledig elektrisch.

Techniek

Jaguar sprak het ontwikkelingsteam van de i-Pace aan om zich te storten op de aandrijflijn. Een groep mensen met verstand van zaken dus. Wat er concreet kan worden verwacht houdt Jaguar vooralsnog angstvallig geheim. Maar reken er op dat de XJ met elektrokracht niet onder zal doen voor de oude spierbundel met V6 of V8 onder de kap. Dik 300 pk zal dus wel zo’n beetje het minimale vermogen worden, met krachtigere versies die mogelijk ruimschoots voorbij de 500 pk gaan. Ook vierwielaandrijving, met een elektromotor op de voor- én één op de achteras, zit ongetwijfeld in het vat. Wat de minimale actieradius betreft is het nog een beetje koffiedik kijken. Wil de XJ zich kunnen meten directe concurrenten, zoals de volledige elektrische Mercedes-Benz EQS, dan moet het rijbereik toch al snel zo’n 600 km bedragen op een volle accu. Overigens is het niet uitgesloten dat er nog versies met verbrandingsmotoren naast de elektrische XJ in het leveringsprogramma worden opgenomen. Wie weet kan de wat traditioneler ingestelde Jaguar-rijder dus ook nog zijn hart ophalen.

Uiterlijk

Hoewel het ontwerp van de volgende XJ volledig nieuw is, past het model naadloos in het gamma boven de XF en vertoont het design de nodige stijlovereenkomsten met zijn kleinere broer. Ten opzichte van de huidige XJ is vooral aan de achterkant de verandering duidelijk, met het verdwijnen van de eigenzinnige achterlichten en de donkere accenten op de C-stijlen. Het front oogt ook aanzienlijk strakker met een grotere grille, die qua hoogte beter aansluit op de scherp gevormde koplampen. Al met al zorgt het ervoor dat de XJ in de pas loopt met de rest van de Jaguar-familie. De nieuwe XJ wordt mogelijk tegen het einde van het jaar gepresenteerd, waarna marktintroductie in 2021 volgt.

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.