Blik to the Future: DS 8

Presidentieel vervoer

DS8 Blik to the Future
AutoWeek 01 2019
AutoWeek 01 2019

Je leest het in AutoWeek 01 2019

Sinds DS los is van Citroën, introduceerde het alleen nog maar SUV’s: eerst de DS 7 Crossback en onlangs de compactere DS 3 Crossback. De eerstvolgende auto die gaat komen, is echter een ruime sedan. Maak vast kennis met de DS 8.

DS heeft het aan de wereld beloofd: er wordt elk jaar een nieuw model geïntroduceerd. 2017 was het jaar van de DS 7 Crossback, een SUV die de technische basis deelt met de concerngenoten Peugeot 3008/5008 en Opel Grandland X. In 2018 werd op de beurs van Parijs de DS 3 Crossback getoond, een compacte SUV die in het vaarwater van de Renault Captur moet gaan zitten.
Later dit jaar komt DS met een flinke sedan, die nu nog naar de codenaam X83 luistert, maar waarvan we vrij zeker zijn dat hij de naam DS 8 opgespeld zal krijgen. We konden de auto al van dichtbij bekijken en er zelfs in zitten, maar hem fotograferen was nog ten strengste verboden. Onze grafische tovenaar maakte op basis van ons getuigenverslag deze compositietekeningen en die komen behoorlijk dicht bij de werkelijkheid.

Sedan
Als je naast de X83/DS 8 staat, vallen twee dingen op. Je ziet meteen de daklijn van de Peugeot 508 erin terug. Hij volgt exact dezelfde kromming en dat is niet raar, want de auto’s zijn volle neven van elkaar. De neus van de auto heeft het typische familiegezicht dat je ook op de DS 7 ziet en daarmee de bekende, grote grille met daarin die diamantvormige gaatjes en veel chroom. Het mag duidelijk zijn dat DS de chique tak van het PSA-concern is. Dat zal niemand ontgaan, want de ontwerpers leggen ook bij de DS 8 de nadruk op verzorgde details en mooie materialen. DS-ontwerper Ivo Groen is geïnspireerd door ambachtslieden als schoenmakers en leerbewerkers. Van de koplampen is bijzonder veel werk gemaakt. De drie grote ledmodules erin kunnen afzonderlijk draaien voor de beste lichtopbrengst. Daarnaast ziet het er prachtig uit. De nieuwe grote DS is een echte sedan en heeft dus geen vijfde deur zoals de 508.

Plug-in
Het interieur is een 'sedanversie' van de DS 7. Dat betekent dat het ontwerp nagenoeg gelijk is, alleen zijn de verhoudingen een beetje anders. De ruimte op de achterbank zal de kracht van de DS 8 worden en hier maakt hij meteen een groot verschil met de Peugeot 508. Hij is echt heel ruim, dankzij een iets langere wielbasis. We zouden ons zo kunnen voorstellen dat de eerste klant voor de nieuwe DS 8 de Franse president is, die het al een tijdje zonder sedan van Franse makelij moet doen. Vanbinnen is het luxe wat de klok slaat, met ook hier de nadruk op mooie materialen en bijzondere afwerking. Verder wordt er rijkelijk gestrooid met dat diamantmotief. Je ziet het op bijna alle klokken, knoppen en graphics van het multimediasysteem.
De aandrijflijnen van de auto zullen overeenkomen met die van de Peugeot 508. Dat betekent dat er viercilinder benzine- en dieselmotoren zullen zijn. Je kunt ook rekenen op een E-tense-versie, een plug-in hybride, die circa 50 km elektrisch kan rijden.

Hoewel het moderne DS geen hedendaagse interpretatie van de klassieke Citroën DS zal zijn, krijgt de DS 8 nog een leuke verwijzing naar die eerste DS uit 1955. Die had helemaal aan het einde van het dak knipperlichten; de nieuwe DS 8 krijgt lampen op dezelfde positie.

PRIVATE LEASE DS

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.