Bijna klaar voor 2026: dit is de energiedichtheid van de solid state-accu’s van Stellantis
Het komt eraan
Stellantis werkt met Factorial aan de heilige graal op EV-gebied: solid-state-accu’s. In 2026 verschijnt er een testvloot van Chargers met zulke accu’s op de weg, en dit is de energiedichtheid.
De solid state-batterij wordt gezien als een veelbelovende oplossing voor elektrische auto’s. Zulke accu’s bieden dan ook belangrijke voordelen. Zo zijn er minder grondstoffen voor nodig en is de energiedichtheid veel groter. Dat betekent concreet dat je voor dezelfde accucapaciteit veel minder kilo’s accu nodig hebt, of uiteraard dat je voor dezelfde kilo’s veel meer accucapaciteit krijgt.
Allemaal schitterend, maar tot nu toe is geen enkele autofabrikant er nog in geslaagd om de solid state-technologie op de markt te brengen. Alles wijst erop dat daarin ergens in de komende jaren verandering komt, want er is een ware race aan de gang op dit gebied. Eén van de deelnemers is Stellantis, dat al eerder aankondigde dat er in 2026 een testvloot van Dodge Chargers met zulke batterijen moet rondrijden. Nu weten we wat meer over die auto’s, die in samenwerking met de Amerikaanse accubouwer Factorial Energy wordt ontwikkeld. De accu’s in de test-Chargers moeten kunnen werken bij temperaturen van -30 tot (+) 45 graden Celcius, overigens een opmerkelijke eenheid voor een Amerikaans bedrijf. Ook voor het uitrukken van de energiedichtheid geven de Amerikanen zich nu eens over aan het metrieke stelsel. De solid state-accu’s bevatten 375 Wh per kg aan energie en dat is inderdaad heel stevig. Ter vergelijking: in 2023 schreven we nog dat 260 Wh/kg voor een NMC-accu gebruikelijk is, terwijl waardes van rond de 300 Wh/kg zo ongeveer het maximum zijn.
Hoeveel kg en dus hoeveel kWh Dodge in de Chargers monteert, is nog niet duidelijk. Wel weten we dat de ongetwijfeld aanzienlijke batterij zich aan de snellader in 19 minuten van 15 naar 90 procent laat opladen. Een reguliere elektrische Dodge Charger, zoals Amerikanen die al kunnen kopen, heeft 24 minuten nodig om van 20 naar 80 procent te gaan. Deze auto heeft 93,9 kWh aan boord en laadt naar verluidt met een maximum van zo’n 200 kW.
Had je deze auto's al gezien?

Dodge Charger SRT 750pk Hellcat |wide bodykit|carbon intake Lekmaker|sportuitlaat Long Tubeheaders 3"|Race kats|rear diffusor|schuif/kantel dak|Harman & Kardon|memory|blind spot|20"|
- 2015
- 76.403 km

Dodge Charger SXT
- 2008
- 150.812 km

Dodge Charger SRT8 6.4L V8 HEMI 476pk Automaat Schuifdak/Keyless/Camera/Alpine/Xenon/Leer/Lmv20''
- 2014
- 124.062 km