Bijna 9 op de 10 nieuwe auto's in Europa heeft gewoon verbrandingsmotor

Plug-in hybride, hybride én mild-hybride in trek

Kia Niro Hybrid vs Kia Niro EV

In het eerste kwartaal van dit jaar zijn in de Europese Unie bijna 2,8 miljoen nieuwe personenauto's gekentekend. Ruim een op de tien daarvan heeft een volledig elektrische aandrijflijn. Dat betekent ook dat bijna negen op de tien nieuwe auto's gewoon een verbrandingsmotor hebben. Dat en meer blijkt uit cijfers die brancheorganisatie European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) heeft vrijgegeven.

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn in de Europese Unie 2.768.639 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat waren er 4,4 procent meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Tussen die bijna 2,8 miljoen nieuwe personenauto's zaten 322.999 elektrische auto's. Dat betekent dat 12 procent - ruim één op de tien - een EV was. In het eerste kwartaal van 2023 waren EV's goed voor een vergelijkbaar marktaandeel. Wat dat betreft is er dus weinig veranderd. Het betekent ook dat 88 procent van de gekentekende auto's géén elektrische was.

Niet geheel verrassend is de verdere afname van nieuwe diesels in de registraties. En flink ook. Met 355.352 stuks zijn er 10,6 procent minder op kenteken gezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch hebben diesels nog altijd een groter marktaandeel dan EV's. Bijna 13 procent had een zelfontbrander onder de kap. Auto's met niet-geëlektrificeerde benzinemotoren waren nog altijd het populairste. Er zijn de afgelopen drie maanden ruim 980.000 nieuwe auto's met een conventionele benzinemachine in de EU gekentekend. Dat waren er één procent minder dan in het eerste kwartaal van vorig jaar, maar traditionele benzineauto's zijn daarmee nog altijd goed voor een marktaandeel van 35 procent.

Ongetwijfeld houdt de procentuele afname van het aantal nieuwe traditionele benzine- en dieselauto's dat werd gekentekend ook verband met de toename van het aantal auto's dat in de cijfers van ACEA onder het kopje 'Hybrid' valt. Daaronder schaart de brancheorganisatie géén plug-in hybrides, maar wel volwaardige hybrides én mild-hybrides. Volgens ACEA zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 800.000 hybrides of mild-hybrides gekentekend, bijna 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook namen de registraties van plug-ins - die dus afzonderlijk worden gerekend - toe en wel met 7,5 procent tot 204.000 stuks. Bijna 94.500 registreerde auto's hebben een krachtbron op waterstof, cng of lpg.

Opvallend: in Duitsland is het aantal geregistreerde nieuwe EV's in het eerste kwartaal met 14 procent afgenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. In Italië en Zweden zelfs met zo'n 19 procent.

Lezersreacties (160)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.