Bij Rolls-Royce is stof het nieuwe leer
Na 100 jaar terug
Rolls-Royce brengt stoffen stoelbekleding terug in zijn auto’s. Ruim een eeuw lang waren de modellen uitsluitend verkrijgbaar met leren bekleding, maar het meest prestigieuze automerk ter wereld heeft de luxe van textiel herontdekt. We maken ermee kennis in de vernieuwde Ghost.
Stephen Finch, productmanager van Rolls-Royce, geeft toe dat het klinkt als een stapje terug. “In de auto-industrie heeft leer de afgelopen decennia het imago gehad van duur en luxe’’, zegt hij. Zo’n beetje alle automerken hebben tegenwoordig stoffen bekleding alleen in de goedkoopste uitrustingsniveaus van hun modellen. In de hoogste niveaus is leer de standaard.
“Een eeuw geleden was dat wel anders’’, weet Finch. “Toen de overstap werd gemaakt van de paardenkoets naar de automobiel zat alleen de bestuurder op leer. Men was gewend dat de koetsier buiten zat, en de passagiers binnen. Bij de allereerste auto’s zat de bestuurder daarom ook buiten, op leer. Dat was namelijk beter bestand tegen beschadigingen, regen en vuil. In het interieur werd voor de passagiers juist stoffen bekleding toegepast. Dat was weliswaar kwetsbaarder, maar voelde veel zachter en luxueuzer aan en het was ook behaaglijk warm.’’
Bamboe als basis
Stof staat nu op de optielijst van de vernieuwde Ghost. Finch verwacht dat tien tot twintig procent van de klanten stoffen bekleding zal verkiezen boven leer. Toch blijkt het leer nog niet helemaal uit de stoelen verwijderd. Het zijn vooral de grote oppervlakken van de rugleuning en stoelzitting waar de stof op prijkt. Het raamwerk van de stoel bestaat wel nog steeds uit leer.
Rolls-Royce heeft eerst nog overwogen om wol, satijn, zijde of alcantara toe te passen, want die lenen zich op het eerste gezicht beter voor een product dat topkwaliteit, luxe en comfort moet uitstralen. Verrassend genoeg werd uiteindelijk echter gekozen voor bamboe als basismateriaal. De door Rolls-Royce ontwikkelde stof heet Duality Twill. Dat is een zogenaamde rayonstof: een gemengde stof, waarin een kunstmatig gecreëerde textielvezel op basis van houtpulp van bamboe wordt gebruikt. Finch: “Dit heeft niet de neiging te gaan pluizen, zoals sommige andere stoffen. Het is verder een natuurlijk materiaal, duurzaam en relatief gemakkelijk schoon te maken.”
De ontwikkeling van de stof heeft ruim een jaar in beslag genomen en er werd zelfs een meester-wever in dienst genomen bij de fabriek in het Britse Goodwood. Het complete interieur met stof bekleden vergt bijna 18 kilometer naaigaren en 2,2 miljoen stiksels. Er zijn drie kleuren leverbaar voor het stiksel: lila, chocoladebruin en zwart. De stof zelf is leverbaar in 51 kleuren.
Analoge schuifknoppen
Ander nieuws in het interieur bevat het vernieuwde infotainment. Daarbij gaat het vooral om het besturingssysteem, want het centrale beeldscherm is relatief klein gebleven. Eigenwijs is Rolls-Royce altijd geweest: het laat zich niet gauw opjagen door trends. Daarvan getuigt ook de klimaatregeling die je nog steeds met analoge schuifknoppen van blauw naar rood moet zetten, terwijl nergens een temperatuuraanduiding is te zien. En een tweede beeldscherm voor de bijrijder in het dashboard, zoals steeds meer dure merken dat tegenwoordig hebben? Vergeet het maar. “Daar vragen onze klanten niet om’’, klinkt het simpelweg.
Aan de buitenkant is de gefacelifte Ghost, die een vanafprijs heeft van minimaal 400.000 euro, herkenbaar aan zijn nieuwe front. Hij heeft nieuwe koplampen, die richting de grille wat taps toelopen. Ook de voorbumper is anders gevormd. De nieuwe achterlichten hebben verticale elementen achter het glas.
Zwevend tapijt
De Ghost is nog steeds de best rijdende auto van het merk, hoewel ook hij zijn gewicht van bijna 2.500 kg niet onder stoelen of banken kan steken. Dit is en blijft een kolos en zelfs met de onvolprezen rijtechniek van BMW zal dit nooit een auto worden die zijn bestuurder echt kan uitdagen. Zelfs de extra sportief afgestemde Black Badge-uitvoeringen brengen daarin geen verandering.
Het veercomfort voelt echter nog steeds als een zwevend tapijt en de indrukwekkende hoeveelheid geluidsisolatie leidt tot de stilte van een EV. Onveranderd is de twaalfcilinder benzinemotor: de bekende 6,75-liter biturbo-V12 (minimaal 517 pk en 850 Nm). Het geluid, de souplesse en de kracht daarvan dragen in belangrijke mate bij aan het karakter van de Ghost, die niet als EV of hybride leverbaar is.
Waar moeder BMW inmiddels afscheid heeft genomen van de gigantische twaalfcilinder zet Rolls-Royce dus de traditie vrolijk voort. Zolang het duurt natuurlijk, want alle toekomstige modellen zullen volledig elektrisch zijn. Dit plan blijft vooralsnog ongewijzigd, meldt de fabrikant desgevraagd. Ondanks de tegenvallende verkoop van EV’s op dit moment en ook het feit dat de elektrische Spectre bij lange na niet de populairste Rolls is. Dat is zoals bij zoveel merken de SUV: de Cullinan.