Bij de Polestar 4 is het ‘Plus Pack’ nooit ver weg – Back to Basics

Standaard prima, maar het gaat rap

Polestar 4 Back to Basics
Polestar 4 Back to BasicsPolestar 4 Back to BasicsPolestar 4 Back to BasicsPolestar 4 Back to BasicsPolestar 4 Back to BasicsPolestar 4 Back to BasicsPolestar 4 Back to BasicsPolestar 4 Back to BasicsPolestar 4 Back to BasicsPolestar 4 Back to BasicsPolestar 4 Back to BasicsPolestar 4 Back to Basics

De Polestar 4 is flink in prijs verlaagd, leerden we onlangs. Een goede reden om eens te kijken wat je allemaal krijgt voor de basisprijs van bijna €60.000.

Polestar 4 Long Range Single Motor - €59.800

Bijna €60.000 of precies €60.000? Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt. Formeel is de Polestar 4 er namelijk vanaf €59.800, maar een laadkabel hoort er dan niet bij en die kost €200. Polestar is zelf al zo vriendelijk om die kabel, die natuurlijk gewoon inbegrepen had moeten zijn, aan te vinken in de configurator. Daarmee komt de vanafprijs dus eigenlijk op €60.000, maar speciaal voor ‘Back to Basics’ laten we hem toch maar weg. De basisversie van de Polestar 4 heet vooralsnog ‘Long Range Single Motor’, heeft 272 pk en een rijbereik van 620 kilometer. Deze Long Range laat in zowel naam als actieradius dus nog wel ruimte voor een minder dure variant, maar voorlopig is dit de instapper. De Polestar 4 laat meteen goed zien dat Polestar zichzelf als een echt premiummerk positioneert, want goedkoop is de auto zeker niet. Anderzijds: een BMW i4 is ongeveer even groot en even duur en heeft voor dat geld aanzienlijk minder bereik, dus vooruit.

Over het achterruitloze uiterlijk van de Polestar 4 is al veel gezegd en geschreven, dus beperken we ons vandaag tot de vaststelling dat de basisversie niet erg ‘basic’ oogt. De achterklep laat de Polestar 4 door zijn formaat ergens tussen sedan en hatchback eindigen, maar opent tenminste wel altijd elektrisch. Een glazen dak is ook standaard, net als 20-inch lichtmetaal, complete ledverlichting rondom en metallic lak. Zonder meerprijs moet je dan wel genoegen nemen met ‘Magnesium’, een tint die het midden houdt tussen wit en zilvergrijs en die – hoewel saai – goed staat op de Polestar 4. Afhankelijk van de gekozen tint betaal je voor andere kleuren €1.300 of €1.600, dus dat gaat meteen hard. Het interieur is uitgevoerd in zwart kunstleer en ook echt helemaal zwart. Dat is het benadrukken waard, want bij duurdere versies is tenminste de baan over het dashboard uitgevoerd in een andere, lichtere tint.

Polestar 4 Back to Basics

Standaard is het interieur helemaal zwart.

Zoals het een goede moderne EV uit China betaamt, is de standaarduitrusting van de Polestar 4 riant. Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen en verwarming, sfeerverlichting, climatecontrol met twee zones, een draadloze telefoonlader, acht luidsprekers, een 15,4-inch touchscreen, Google Maps-navigatie, een 360-graden-camera en adaptieve cruisecontrol zijn bijvoorbeeld allemaal present. Dat geldt dan weer niet voor snelwegassistent Pilot Assist. Dat is onderdeel van het Pilot Pack van €1.500.

Het Plus Pack van €3.000 is op de optielijst het meest verleidelijke item en brengt onder meer een derde klimaatzone, een elektrisch verstelbare achterbankleuning, stuurverwarming, automatisch dimmende buitenspiegels, een 22 kW-boordlader, Harman Kardon-audio, pixel-ledkoplampen en een wat fraaiere afwerking van het interieur inclusief extra verlichting. Bovendien is dit Plus-pakket nodig om andere opties te ‘unlocken’. Wil je bijvoorbeeld dat de onderste delen van de carrosserie meegespoten worden in kleur? €1.000, maar alleen in combinatie met Plus Pack. Liever een lichter interieur? Plus Pack! De mogelijkheid om het panoramadak elektrochromatisch te dimmen bestaat ook alleen met Plus Pack en is dan nog tranentrekkend duur: Polestar vraagt er maar liefst €1.900 voor, terwijl het glazen dak zelf gewoon standaard is.

De keuze van de auteur

Wie eenmaal de optielijst gaat hanteren bij de Polestar 4, komt al snel héél veel duurder uit. Zelfs een kleur is duur en omdat overige opties veelal in aan elkaar gelinkte pakketten zitten, gaat het dan nog harder. Anderzijds: met de standaard Polestar 4 is heel goed te leven. Dat geldt wat mij betreft ook voor die basiskleur, dus ik vind de absolute basisversie eigenlijk best een goede optie.

Polestar 4 Back to Basics

Wat lichte accenten en nog meer luxe: het Plus Pack is verleidelijk.

De opties van het Plus Pack zijn wat mij betreft echter stuk voor stuk van toegevoegde waarde, dus die €3.000 is goed besteed. Wel jammer dat een interieur in het lichtere ‘Mist’ dan toch ook weer €1.000 extra kost. Dat geld besteed ik dan toch liever aan een andere exterieurkleur, vooral omdat het lichtblauwe ‘Electron’ van €1.300 erg goed staat. Vergeet ik alleen nog de laadkabel, waarmee het totaal op €64.300 komt.

Polestar 4

'Electron' is een soort lichtblauw, dat in het echt nog meer lijkt te sprankelen dan in de configurator.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.