Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500 pk
Met het hart van de 911 GT3
Porsche werkt aan een extreem snel topmodel van de 718 Boxster. De open tweezitter lijkt namelijk net als zijn dichte broer een maar liefst 500 pk sterke RS-versie te krijgen!
Bovenaan de voedselketen van de Porsche 718 Cayman is het de GT4 RS die vol machtsvertoon de scepter zwaait. Liever de open 718 Boxster? Kan natuurlijk ook, al moet je als je op jacht bent naar zoveel mogelijk pk's genoegen nemen met de 420-pk sterke 718 Spyder. Bepaald geen straf, maar voor wie meer wil komt Porsche afgaande op deze spionagefoto's met een oplossing. Het lijkt er namelijk sterk op dat topversie 718 Spyder binnenkort wordt gedegradeerd tot subtopper.

Porsche 718 Spyder 'RS'
Dat betekent dat ook de na de 718 Cayman GT4 ook de 718 Spyder een RS-behandeling krijgt. De zwarte Porsche 718 Spyder die op de Nürburgring-Nordschleife langs de lens van onze spionagefotograaf is gereden verraadt zijn RS-genen vooral met een klein maar belangrijk detail achter de zijruitjes. Net als bij de 718 Cayman GT4 RS zitten daar extra openingen, ongetwijfeld om de potente krachtcentrale van voldoende koeling te voorzien. De overige RS-elementen ontbreken nog, maar reken er maar op dat ook de 718 Spyder een grotere achterspoiler en een verder extra aangezet uiterlijk krijgt.

Porsche 718 Cayman GT4 RS
Die aandrijflijn is niet de minste. Net als in de 718 Cayman GT4 RS krijgt de 718 Spyder RS namelijk de atmosferische 4.0 zescilinder boxermotor van de 911 GT3. Die tot 9.000 tpm door te trekken machine wordt van 520 pk teruggeschroefd naar 500 pk en 450 Nm, maar dat is nog altijd 80 pk en 20 Nm meer dan de 718 Spyder. Daarbij behelst een RS-behandeling meer dan slechts de komst van een krachtiger aandrijflijn. Ga er maar vanuit dat de 718 Spyder RS andere dempers, veren en stabilisatorstangen alsook extra potente remmerij krijgt.
Traditiegetrouw levert de Rennsport-kuur ook een gewichtsreductie op. Door onder meer de komst van diverse met koolstofvezel versterkt kunststof delen en de toepassing van minder isolatiemateriaal legde de 718 Cayman GT4 RS zo'n 35 kilo minder in de schaal dan de reguliere GT4.
Mogelijk gelden de RS-versies als ultiem afscheid van de 718's met verbrandingsmotoren. Porsche heeft namelijk al aangegeven dat de 718's worden opgevolgd door een elektrisch aangedreven model.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking

Seat Leon Cupra 280 - Op de Rollenbank

GP Spanje: tijden, standen, circuitinfo, weer

Kun je in de stalling onderhoud laten doen aan je camper?
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.