Beruchte 'dodenweg' N50 wordt aangepakt
Tijdelijke maatregelen
De autoweg N50 bij Kampen staat al jaren bekend als een gevaarlijke weg, waar het helaas ook al regelmatig tot dodelijke ongevallen kwam. Het is hoog tijd voor aanpassingen, vindt ook minister Harbers (Infrastructuur). Het begint met tijdelijke aanpassingen, later gaat de weg verder op de schop.
Het is wellicht wat regionaal nieuws, maar de N50 staat landelijk bekend als één van de gevaarlijkste wegen. Helaas komt het er niet zelden tot ernstige ongelukken, ook met dodelijke afloop. De autoweg tussen Zwolle en Emmeloord heeft tussen Kampen en de Ramspolbrug alleen een dubbele doorgetrokken streep om de enkele rijstroken van elkaar te scheiden. Voor en na dat traject is er wel een afscheiding met een betonnen muurtje en/of vangrails en ook zijn er daar op een deel van de weg twee rijstroken in plaats van één per rijrichting. Minister Mark Harbers wil voor het gevaarlijke traject ook naar zo'n situatie toe, zo maakt hij volgens De Stentor bekend aan de Tweede Kamer.
Uiteraard is dat niet zomaar gerealiseerd en daarom gaat binnen enkele maanden de maximumsnelheid tussen Kampen-Centrum en Kampen-Zuid naar 80 km/h. Nu mag je er nog 100 km/h. Op dat deel van de N50 wordt ook een betonnen muurtje geplaatst tussen de rijbanen en worden de bermen verhard. Dat laatste is vooral belangrijk voor hulpdiensten, om sneller ter plaatse te zijn als het toch misgaat. In 2023 is dit als het goed is klaar. Dan is het echter nog niet rond: De N50 moet namelijk op dat traject ook twee rijstroken per rijrichting en een middengeleider krijgen. Wanneer dat zover moet zijn, is nog niet helder. Hoewel de aanpassing van de N50 prioriteit heeft, kan dat voorlopig nog niet gerealiseerd worden vanwege het tekort aan stikstofdeskundigen.