Bericht van redactie AutoWeek

'Kritiek prima, maar wel gefundeerd'

Bericht van redactie AutoWeek
De afgelopen dagen is het (auto)nieuws overschaduwd door Dieselgate, het sjoemeldebacle van de Volkswagen Group in de Verenigde Staten. AutoWeek zit er als grootste autonieuwsmedium vanaf het begin bovenop en heeft op diverse cruciale momenten van zich laten horen op deze website én via andere nieuwsmedia.

Wij zijn door verschillende gerenommeerde partijen zoals RTL Z, BNR, NPO, Radio Rijnmond en SBS benaderd om de ontwikkelingen rondom VW te duiden en te voorzien van context. Op onze redactie is nu eenmaal veel kennis en expertise aanwezig. Zoals bij onze collega Cornelis Kit, die wij vooral loven om zijn enorme parate kennis van techniek en historie. Zodra de eerste informatie over de VW-perikelen naar buiten sijpelde, wisten externe media Cornelis te vinden om hem zijn kijk op het gebeuren te laten geven. Zijn visie. En toen barstte de bom.

Talloze bezoekers van deze website vonden het nodig Cornelis tot op de grond af te fakkelen vanwege zijn standpunt over Dieselgate. Maar ook collega Roy Kleijwegt, die niet alleen zeer goed op de hoogte is van het fiscale deel dat bij autorijden komt kijken, maar ook technisch onderlegd is, kreeg ervan langs. Hij zou net als Cornelis simpelweg in opdracht van Volkswagen spreken. Nog altijd zijn onze bezoekers er immers van overtuigd dat wij een gesponsord medium zijn.

Wij verdedigen VW niet, wij beschuldigen VW niet. Wij worden niet door VW gesponsord of betaald, wij geven op neutrale wijze het nieuws weer en leggen uit wat er op technisch vlak aan de hand is. Het is niet aan ons daarover te oordelen. Wij geven de feiten, geen opinie. Dat is journalistiek. Toch zoekt iedereen iets achter onze woordkeuzes. Als wij auto zeggen, lezen velen Volkswagen. Als wij zeggen zwart, lezen velen wit – of andersom. Kortom, het is nooit goed, want sommige bezoekers ruiken bloed en gaan voor de kill.

Kritiek is prima. Als we iets verkeerd hebben opgeschreven of gewoon ronduit fout zitten, laat ons dat dan via de e-mail of een fatsoenlijk berichtje weten, dan passen wij dat aan. Maar de stortvloed aan verwensingen, zwartgalligheid, stemmingmakerij en gezeur van de afgelopen dagen heeft ons echt een beetje verbaasd.

Dat is nu dus klaar. Mensen die onder élk VW-bericht moeten laten weten dat wij worden gesponsord of hoe bevooroordeeld wij zijn, mogen weg. Mensen die zelfs onder níét-VW-berichten onze onafhankelijkheid in twijfel trekken, mogen ook weg. Kortom, zero tolerance. Als het je hier niet bevalt, dan zoek je je autoheil maar elders.

Het is jammer dat het zover moet komen, maar wij houden het graag gezellig. We begrijpen maar al te goed dat auto's emotie met zich meebrengen, maar dit slaat alles.

Redactie AutoWeek

Lezersreacties (275) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.