Beperkte productie Daihatsu Charade
Grote afwezige op de Autosalon van Genève was de nieuwe Daihatsu Charade. Dat is het laatste kunstje van dit merk voordat het van de Europese markt verdwijnt. Dat is te verklaren omdat die auto nog niet in productie is. Daihatsu wordt geplaagd door de hoge stand van de yen. De nieuwe Charade heeft daar geen last van omdat die in de Toyota Yaris-fabriek in het Franse Valenciennes wordt gebouwd.
Volgens een bron op de beurs wordt vlak voor het productie-einde van de huidige Yaris nog een productierun gemaakt van ongeveer 18.000 exemplaren die worden omgebadged als Daihatsu. Tot het verdwijnen van Daihatsu uit Europa zal dit de Charade-voorraad zijn. De woordvoerder van Daihatsu Nederland kan dit verhaal niet bevestigen. "Maar ik denk wel dat het er zo aan toe zal gaan."
Na de aankondiging van Daihatsu dat in januari 2013 de Europese markt wordt verlaten, is de aanloop in de showrooms al flink opgedroogd. "Al hebben we in februari wel licht geplust. De effecten van de boodschap zijn al duidelijk zichtbaar. Dat is best gek, want voor de klanten verandert er niets door het vertrek uit Europa."
Waarom is er dan besloten al zo ver van tevoren die aankondiging te doen? "De Japanners houden er niet van om hun klanten voor verrassingen te stellen. Ze willen het op een nette manier afronden in Europa."