AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bang voor buitenlandse batterijen
De Amerikanen zijn bang dat hun afhankelijkheid van buitenlandse olie met de komst van elektrische auto's wordt ingeruild voor afhankelijkheid van buitenlandse batterijen.
Van de alternatieve energiebronnen, is elektriciteit de grootste kanshebber om in de toekomst auto's aan te drijven. De Amerikanen zijn dan niet meer afhankelijk van olie uit het Middenoosten. Toch zien ze hun geest al weer dwalen. De belangrijkste accufabrikanten zitten namelijk in Azië. Daar wordt al twee decennia druk gewerkt aan deze techniek. De Aziaten gaan binnenkort de vruchten plukken van hun pionierswerk. Toyota heeft naast zusterbedrijf Panasonic een overeenkomst met Matsushita en Volkswagen doet het met Sanyo.
De Amerikanen vrezen dat ze opnieuw niet zelf kunnen zorgen voor hun brandstofvoorziening. General Motors is een van de weinige bedrijven die zaken doet met een Amerikaans technologiebedrijf. Maar daar staat de ontwikkeling voor de accu's voor elektrische auto's nog in de kinderschoenen. Voor de Chevrolet Volt, de eerste belangrijke plugin-hybride van GM, moet de Amerikaanse gigant een beroep doen op batterijtechniek uit Zuid-Korea of China.
De Volt gaat zo'n 30.000 dollar kosten; daarvan gaat 10.000 dollar in de batterijen zitten. Volgens analisten gaat er in 2015 10 miljard dollar om in de verkoop van accu's.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Chevrolet Volt 1.4 LTZ | 1e eigenaar | Dealeronderhouden
- 2012
- 197.087 km
€ 6.950

Chevrolet Volt 1.4 LTZ PHEV Bose Leder Stoelverw Nav/Cam Voll.Onderhouden!
- 2014
- 145.886 km
€ 10.400

Chevrolet Volt 1.4 LT Aut. *KEYLESS | FULL-LEATHER | ECC | HEATED-SEATS | CRUISE | DIGI-COCKPIT | COMFORT-SEATS | 17"ALU*
- 2013
- 114.857 km
€ 9.945