Back to basics: Mercedes-Benz G-klasse

Waar is het brede scherm?

Mercedes-Benz G-klasse back to basics
Mercedes-Benz G-klasse back to basicsMercedes-Benz G-klasse back to basicsMercedes-Benz G-klasse back to basicsMercedes-Benz G-klasse back to basicsMercedes-Benz G-klasse back to basicsMercedes-Benz G-klasse back to basicsMercedes-Benz G-klasse back to basicsMercedes-Benz G-klasse back to basicsMercedes-Benz G-klasse back to basicsMercedes-Benz G-klasse back to basicsMercedes-Benz G-klasse back to basics

Tijd voor een dik feestje deze week in de Back to Basics, want we pakken er een gigantisch bakbeest bij. We tikken bij de plaatselijke Mercedes-dealer € 174.829 af voor een instap-G-klasse. Krijgen we alle luxe die we verwachten te krijgen?

Mercedes-Benz G350d
€ 174.829

Met de G-klasse hebben we gelijk een primeurtje te pakken: hij is de vooralsnog duurste auto die we ooit behandelden in deze rubriek. De Porsche 911 (992) kostte namelijk ‘slechts’ € 156.700 op het moment van schrijven. Bij auto’s van dit kaliber is het natuurlijk niet de vraag of alle onderdelen wel netjes in de carrosseriekleur zijn meegespoten en of de airconditioning wel automatisch kan worden ingesteld. Nee, bij auto’s van minimaal € 174.829 komen eerder vragen naar boven over met welk soort de stoelen zijn afgewerkt en hoeveel inches de sowieso standaard aanwezige lichtmetalen wielen meten. Kijken we naar de prijslijst, dan komen we de G-klasse in drie smaakjes tegen: met een instap diesel- of benzinemotor en als monsterlijke AMG 63 met 585 pk. Die laatstgenoemde is met een vanafprijs van € 230.361 uiteraard níét de instapper. Die titel krijgen de logischerwijs minderbedeelde G’s. De prijzen voor die andere twee liggen verrassend genoeg dichtbij elkaar. De G350d met een 286 pk sterke zes-in-lijn diesel in het vooronder kost namelijk € 174.829, terwijl de G500 met een 422 pk sterke V8 € 175.141 kost. Op een paar tientjes na weet de dieselaangedreven G350d het dus tot instapper te schoppen.

Hoe ziet de instapversie van een G-klasse met deze motorisering eruit? Het koetswerk van de G-klasse weet op zichzelf natuurlijk al te imponeren. Zo ook de basisversie, hoewel het er dan wat minder schreeuwerig aan toegaat dan bij de luxere versies. Het basispalet is gevuld met twee metallic lakkleuren: wit en zwart. Geen sprankelende keuzes helaas, maar wel kleuren die bij de auto passen. Schraap je toch liever nog wat euro’s bij elkaar voor een extremer kleurtje, dan kost je dat tussen de € 1.222 en € 6.413 extra. De G-klasse is verder standaard voorzien van drie verchroomde lamellen in de grille, highperformance ledkoplampen, parkeersensoren rondom en 18-inch lichtmetalen wielen. Uiteraard heeft Mercedes ook andere wielsoorten in de aanbieding. Voor rond de € 1.000 al groeien de wielen een maatje of worden ze in een matzwarte kleur geleverd. De portieren laten zich met de sleutel in de zak openen.

Binnenin baden we in veel luxe. De stoelen worden met zwart leer afgewerkt. Daarnaast is het ook mogelijk om zonder meerprijs te kiezen voor een notenbruine of macchiatobeige leren bekleding. We leveren bij de instapper echter wel in qua afwerking, want de stoelen worden niet met speciale stiksels en gekleurde siernaden geleverd en ook de veiligheidsgordels worden niet gekleurd. Waar we verder op inleveren, is het brede scherm: dat is in eerste instantie gelijk aan de meest luxueuze versie. Het geheel loopt alleen niet als één geheel in elkaar over. Het instrumentarium is namelijk gescheiden van de rest. In plaats van een digitaal gedeelte vullen twee grote ronde klokken het geheel achter het stuurwiel. Dat met nappaleer beklede stuurwiel is voorzien van tal van knoppen, waaronder de touch control en cruisecontrol-knoppen. De automatische airconditioning bedient drie afzonderlijke zones en de sfeerverlichting binnenin is naar wens in acht kleuren leverbaar. Naast zilverkleurige sierstukken werkt Mercedes het dashboard ook met hout af. Verder spreekt het waarschijnlijk voor zich dat alle ramen, spiegels en voorstoelen elektrisch kunnen worden bediend.

Zoals te verwachten kan het altijd een beetje meer. Zo zijn er tal van optiepakketten. Een klein overzicht: het Advantage-pakket kost € 4.513 en neemt hét uitgestrekte scherm, een uitgebreider led-systeem en het rvs exterieurpakket met zich mee. Het Premium-pakket doet daar voor € 9.499 een schepje bovenop met een schuifdak, een parkeerpakket met een 360-graden camera en de keuze uit 64 kleuren voor de sfeerverlichting. Het Premium Pluspakket kost een luttele € 16.656 extra. Naast het bovengenoemde kun je dan op actieve multicontourstoelen, een extra dik geluidssysteem en een aangepast onderstel rekenen. Als je dan toch al met geld aan het smijten bent…

 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.