AutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor Muller

AutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor Muller
AutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor MullerAutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor MullerAutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor MullerAutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor MullerAutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor MullerAutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor MullerAutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor MullerAutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor MullerAutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor MullerAutoWeekend Top 10: Luchtkastelen Victor Muller
Zaterdag, lijstjesdag. Elk weekend behandelen we een top-10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom, alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: de mooiste avonturen en luchtkastelen van Victor Muller en Spyker.

We gunnen kleine, dappere automerken altijd het allerbeste maar in het geval van Spyker hield je er toch altijd een beetje een rare nasmaak aan over. Het merk was sinds de oprichting 1999 omgeven door verhalen en beloftes die altijd net even iets te mooi waren om waar te kunnen zijn. Om over de financiële huishouding van Victor Muller nog maar te zwijgen.

Hoe het precies zat, wist eigenlijk niemand maar dat er ergens iets niet klopte, kon je met een gezond portie boerenverstand op je klompen aanvoelen. Het was dan ook niet de vraag óf de zeepbel rond Spyker zou knappen, maar wanneer. En dat was dus afgelopen week. Tijd dus om terug te blikken op de tien meest opmerkelijke zaken rondom Spyker en Victor Muller.

10. De oprichting in 1999

Victor Muller en Maarten de Bruijn blazen samen het aloude Nederlandse merk Spyker nieuw leven in. Muller is de man van het geld, De Bruijn zorgt voor de creatieve input. In Zeewolde wordt een hoofdkwartier annex fabriek uit de grond gestampt en in 2004 brengt Muller zijn merk naar de beurs in Amsterdam..

9. De eerste Spyker

Op de Birmingham Motor Show wordt op 17 oktober 2000 het eerste tastbare resultaat van het gereïncarneerde Spyker gepresenteerd: de C8 Spyder. Voor de aandrijving zorgt een 4,2-liter V8 van Audi, een blok dat ook in veel Spykers die volgen dienst zal doen. Een jaar later zien we op de Amsterdamste AutoRAI de dichte versie van de C8 voorbij komen, de Laviolette.

8. De GT-racerij

Met de Double 12 R, een verlengde versie van de C8, waagde Spyker zich onder de naam Spyker Squadron in 2002 in de wereld van de GT-racerij. Er was ook een straatversie van de raceauto, de Double 12 S. Spyker deed met de C8 ook een aantal keer mee aan de 24 Uur van Le Mans, zonder veel succes.

7. De C8 Aileron

In maart 2009 werd de Aileron gepresenteerd, een C8 met verlengde wielbasis en een strakgetrokken snuit. Een paar maanden later maakten we kennis met de Spyder-versie. In 2012 werd er nog gerept over een Aileron met V8 van minimaal 500 pk, wellicht afkomstig uit een Corvette-blok. Zo ver heeft het nooit mogen komen.

6. De C12 Zagato Concept

Zagato kun je wel om een boodschap sturen en in 2007 zette de Italiaanse ontwerpstudio de zaag in een tot C12 omgedoopte C8. In plaats van een V8 zat er een 6,0-liter W12 onder de kap, goed voor 500 pk. Helaas, en helaas ook weinig verrassend, werd de productie van de Zagato eerst uitgesteld om uiteindelijk helemaal te worden afgeblazen.

5. Het Formule 1-avontuur

Aangezien Victor Muller en zakenpartner Michiel Mol niet in beperkingen maar in kansen denken, werd in 2007 het F1-team van Midland definitief omgedoopt tot Spyker F1. Een Nederlands Formule 1-team, veel mooier werd het niet. Echt mooi werd het echter nooit, met het beruchte benzineslang-incident van Christijan Albers als dieptepunt. Spyker F1 ging kort daarna over in Force India, waar Mol overigens nog steeds bij is betrokken.

4. De B6 Venator

Met de Venator, een omgebouwde Artega, zou Spyker het in 2013 gaan opnemen tegen de 911's van deze wereld. Echt waar. Niet dus; voor de zoveelste keer stierven de met veel bombarie aangekondigde plannen in schoonheid. Zonde, want dit keer zag het plaatje er voor de verandering niet alleen fraai maar ook haalbaar uit. Maar als je al constructies moet bedenken waarbij obligaties zijn in te wisselen voor een auto, weet je eigenlijk al genoeg.

3. De Peking-to-Paris Concept

Het rijdende (nou ja, dat weten we eigenlijk niet eens) uithangbord van de mooie praatjes van Victor Muller die maar geen werkelijkheid wilden worden. Deze concept-car van een superdeluxe SUV was in 2006 z'n tijd misschien wel iets te ver vooruit. Maar met de Peking-to-Paris had Spyker de op handen zijnde SUV's van bijvoorbeeld Lamborghini en Jaguar af kunnen troeven. Inderdaad: had...

2. De overname van Saab

Een kleine, verlieslijdende, Nederlandse autofabrikant die het 'grote' Saab redt uit de klauwen van General Motors. Wat niemand voor mogelijk had geacht, flikt Victor Muller begin 2010. Wat er daarna allemaal in Trollhättan gebeurt, vereist een bijna dagelijkse update op onze website. Het onwaarschijnlijke huwelijk houdt niet lang stand en de boel ploft eind 2011 definitief. Muller zou Muller niet zijn als hij er niet achteraf nog een finincieel slaatje uit zou proberen te slaan...

1. De toekomst

Als een kat negen levens heeft, heeft Victor Muller er minimaal het dubbele. In juli wist hij op het laatste moment nog een boedelveiling te voorkomen. Het zou ons niets verbazen als de gewiekste zakenman binnenkort weer een nieuwe konijn uit zijn hoge hoed tovert. Een doorstart van Spyker? Waarom niet...

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.