AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

AutoWeekend Top 10: 10 x V10!

Lexus LFA
Dodge Viper
Porsche Carrera GT
BMW M5 30 Jahre
Lamborghini Sesto Elemento
Bristol Fighter
Ford Excursion
Audi R8
Wiesmann MF GT 5
GTA Spano
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: tien beulen met een V10 onder de kap!

Downsizen is natuurlijk een prima en begrijpelijk fenomeen, maar als het om verslavend motorgeluid gaat, is er weinig dat het gehuil van een V10 kan overtreffen. Voor deze AutoWeekend Top 10 zijn we op zoek gegaan naar fenomenale krachtpatsers met tien in V-vorm geplaatste cilinders. We beperken ons tot benzinemotoren, en daarmee zetten we een aantal Amerikaanse powerdiesels en de V10 TDI die Volkswagen voor in zowel de Phaeton als Touareg lepelde, buitenspel. Gelukkig blijft er genoeg te genieten over!

10. GTA Spano

Het Spaanse GTA Motor schroeft in Valencia de GTA Spano in elkaar, een zeldzame exoot die niet lang geleden vooral bekend werd door z'n rol in de film Need for Speed. Midden achterin vinden we een 8,3-liter V10 die geleend werd van de Dodge Viper. De 1.350 kilo wegende GTA Spano heeft in z'n laatste vorm liefst 900 pk en 1.000 Nm koppel, genoeg voor een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h in 'minder dan 2,9 seconden'. Z'n topsnelheid moet boven de 350 km/h liggen. Wie durft het aan?

9. Wiesmann GT MF5

Het lijkt helaas toch echt gedaan met Wiesmann, de Duitse fabrikant van retro-ogende coupés en roadsters met BMW-techniek. In 2007 werd het superlatief van dat alles getoond met de GT MF5, een coupé met de 507 pk sterke V10 die voorin de M5 (E60) hing.

8. Audi R8

In 2006 toverde Audi de R8 uit de hoge hoed, een auto die een groot deel van z'n genen deelde met de Lamborghini Gallardo. De 4.2 FSI was met z'n 430 pk al behoorlijk adequaat gemotoriseerd, maar pas echt feest werd en is het met 5,2-liter V10 achter de voorstoelen. In de huidige Plus-uitvoering is-ie liefst goed voor 550 pk en 540 Nm, de LMX heeft er zelfs 570. Probeer tot vier te tellen en nog voor je er bent staat de 100 km/h alweer op de klok. Aan een opvolger wordt inmiddels gewerkt. Meer Audi's met een V10? Jawel, ook de Audi RS6 (C6) die tussen 2008 en 2010 werd geproduceerd, was voorzien van een V10, al moest die het met een 5.0-liter doen.

7. Ford Excursion

Groter dan groots. Tussen 1999 en 2005 schroefde Ford de Excursion in elkaar, de voorganger van de huidige Expedition. De fullsize SUV was met twee gigantische V8-diesels te krijgen, met een inhoud van 6,0 of 7,3 liter. Op benzinevlak kon je instappen in de 5,4-liter V8, maar als je echt wilde laten zien dat jou SUV lomper was dan die van je buurman, dan koos je de 6,8-liter V10-versie. Het blok perste er een bijna lachwekkend bescheiden 310 pk en 576 Nm uit. Over het verbruik van de bijna 3,5 ton wegende mastodont zullen we het maar niet hebben.

6. Bristol Fighter

De enige Engelsman in deze lijst is een manusje van alles. In de neus van deze opmerkelijke coupé die tussen 2004 en 2011 werd gebouwd, vinden we opnieuw een Amerikaanse (Chrysler) V10. Bristol nam het blok enigszins onder handen en beperkte z'n kracht tot 532 pk. Voor de volle 637 pk moest je de S-versie bestellen. Een sprintje naar de 100 km/h geschiedde in zo'n 4 seconden. Z'n top? Liefst 340 km/h. Naar verluidt zijn er slechts 13 gebouwd, en we vragen ons af hoeveel er daar nog van over zijn. Leuk detail: in 2006 verscheen de Fighter T, die een turbo op z'n V10 geschroefd kreeg. Volgens Bristol leverde die 1.026 pk en moest een snelheid van 430 km/h haalbaar zijn. Daarmee zou-ie zowel sterker én sneller zijn dan de destijds nieuwe Veyron met 1.001 pk...

5. Lamborghini Sesto Elemento

V10's zijn bij Lamborghini niet bepaald zeldzaam. De Huracán heeft er een en de Gallardo had er een. De leukste afgeleide van die laatste is toch wel de bizarre Sesto Elemento. 570 pk uit een 5,2-liter V10 op een gewicht van slechts 999 kilo. Dat alles verpakt in een agressief ogende koolstofvezel jas die in 2,5 seconden een snelheid van 100 km/h kon halen. Er zijn er 20 van verschenen, die stuk voor stuk voor minimaal 2 miljoen euro van eigenaar wisselden.

4. BMW M5 (én M6)

BMW's M5 waren altijd bijzondere apparaten. In 2005 verscheen de M-versie van de E60, een model dat zomaar de beschikking kreeg over een monsterlijke 5.0-liter V10. We zagen hem al even voorbijkomen in de Wiesmann, maar de BMW verdient alleen al om z'n imago en het feit dat het een sedan is een hogere positie. Hagelwitte exemplaren werden ingezet om je - tegen betaling - de stuipen op het lijf te jagen op de Nürburgring. Over z'n transmissie, een sequentiële zevenbak, was niet iedereen te spreken, maar dat nemen we maar voor lief.

3. Porsche Carrera GT

Als je je afvraagt waar de 918 Spyder z'n looks vandaan heeft, verwijzen we je graag door naar z'n voorganger: de Carrera GT. De hypercar uit 2004 kreeg van de ingenieurs uit Zuffenhausen een 5,7-liter V10 mee met 612 pk en 590 Nm. Actieve aerodynamica, een legendarisch gejank, wind door de haren en een prijskaartje van destijds 646.605 euro hebben de auto een bijna mytische status bezorgd. Was-ie sneller dan aartsrivaal Enzo? Op papier in ieder geval niet, maar met een 0-100-sprint in 3,9 seconden en een top van 330 km/h was je verder alles en iedereen de baas.

2. Dodge Viper

Fiat Chrysler Automobiles heeft er gelukkig voor gekozen om de SRT Viper weer om te dopen tot Dodge Viper. Begin jaren 90 zagen we hem voor het eerst en toen al werd een 8.0-liter V10 in z'n ogenschijnlijk oneindige neus gelegd. Phase II - de 'double bubble' - behield z'n tiencilinder en ook de derde generatie (vanaf 2002) kreeg hem onder de kap. Toen de huidige Viper werd aangekondigd, hielden we even ons hart vast voor het voortbestaan van de V10, maar Dodge toonde lak te hebben aan de downsizetrend door de laatste generatie een enorme 8,4-liter V10 mee te geven. Heb je zomaar even het vijfvoudige aantal cilinders van een Panda, Mito of 500 Twinair van hetzelfde concern onder de kap...

1. Lexus LFA

De absolute koning van de V10-wereld is wellicht toch de Lexus LFA. Na zo'n tien jaar ontwikkelingstijd lanceerde Lexus - we hadden het niet meer van ze gedacht - in 2010 de LFA. Een jas van met koolstofvezel versterkt plastic, een 4,8-liter V10 met 560 pk, gekoppeld aan een batterij digitale gadgets waar bepaalde takken van NASA jaloers op zouden zijn. In 3,7 seconden - zónder launch control - denderde de Japanner naar de 100 km/h om pas bij 326 km/h tot bedaren te komen. De LFA met Nürburgring Package - tot 50 stuks beperkt - wist nog eens 11 pk extra naar het Lexus-feestje te brengen.

Lezersreacties (44)

Reageren