Audi R8 LMX is uitzwaaiversie
De R8 LMX overtreft de R8's die je momenteel in de showrooms van Audi vindt op elk vlak . De 5,2-liter FSI perst 525 pk uit z'n V10 en de Plus gaat daar met 550 pk nog overheen. Het apparaat dat we vandaag gepresenteerd krijgen, laat met z'n 570 pk ook die laatste versie in het stof bijten.
Het vermogen van deze tot 99 exemplaren gelimiteerde versie wordt geperst uit dezelfde 5,2-liter V10 die ook in de huidige modellen te vinden is. Met z'n 570 pk is-ie goed voor een 0-100-sprint van 3,4 seconden. Z'n topsnelheid ligt op een evenmin bescheiden 320 km/h.
Wie enigszins voorzichtig is met z'n rechtervoet, moet het verbruik op 12,9 l/100 km kunnen krijgen. Schakelen gaat met een zeventraps S-Tronic-bak. Achter de 19-inchwielen houden zich remschijven schuil die zijn vervaardigd uit een combinatie van koolstofvezel en keramiek. Met de R8 LMX heeft Audi overigens een primeurtje te pakken: het is de eerste productieauto ter wereld die gebruikmaakt van laserverlichting in de koplampunits.
Vanbuiten is de LMX te herkennen aan z'n Ara Blue-lak met een glinsterend effect. Achterop vinden we een vleugel, die uiteraard de nodige neerwaartse druk moet genereren. Rondom de R8 LMX monteert Audi extra spoilerwerk, dat net als de afdekkap van de motor, de behuizingen van de zijspiegels en de achterspoiler is opgetrokken uit koolstofvezel. De grille en de luchtinlaten en -uitlaten zijn titaniumgrijs gespoten, de uitlaatpijpen krijgen voor de verandering een glanzend zwarte lak met zich mee.
Ook vanbinnen is de R8 LMX net even exclusiever dan de reguliere versies. De kuipstoeltjes zijn bedekt met zwart leer dat is afgewerkt met blauwe stiksels. De Ara Blue-kleur keert ook terug op de rugleuningen van de stoelen en op de deurpanelen. Voor de afwerking van de middenconsole en de handrem maakt Audi gebruik van koolstofvezel.
In Duitsland gaat de R8 LMX 210.000 euro kosten. Deze zomer moeten de eerste exemplaren op het asfalt verschijnen.