AutoWeek Top 50: Range Rover Evoque
Geen merk is zo onlosmakelijk verbonden met off-roaders als Land Rover. Of het nu de Defender is of de Range Rover; het zijn iconen. Maar, beide zijn ook vooral heel erg groot. En groot is al enige tijd niet meer zo populair. Dat wisten ze in Engeland al langer en dus kwam het merk met de Freelander, die geen onverdeeld succes werd.
Hoe anders ging het met de Evoque, die in 2011 insloeg als een bom. Niet alleen was het design net zo gedurfd als de concept-car, vooral de driedeurs is een opmerkelijk apparaat, maar de Evoque deed ook precies wat de klant wilde. Een ontzettend hip ding met heel veel luxe, zonder aan terreinprestaties in te boeten. Daar kun je mee thuiskomen. En dat deden de klanten dan ook, in z'n eerste volledige jaar verkocht Land Rover meer dan 108.000 Evoques, grofweg het dubbele van wat de Freelander ongeveer deed. Een succes mag het dus wel heten.
Dat is belangrijk, want de Evoque is pas de tweede Land Rover die onder de vleugels van Tata werd geïntroduceerd. De eerste was de vierde generatie Discovery en dat was, in tegenstelling tot de Evoque, een relatief veilig product. Dat men Land Rover vooralsnog succesvol lijkt om te kunnen toveren van 'traditioneel' naar 'design' is dus niet alleen knap maar ook noodzakelijk voor de lange termijn. En daarmee lijkt het vooralsnog wel goed te zitten.