AutoWeek Top 50: Opel Zafira

Opel Zafira
Opel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel Zafira OPCOpel Zafira 1.6-16V ComfortOpel Zafira 1.6-16V Comfort
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Deze keer de Opel die voor een revolutie in het modellengamma zorgde: de Zafira.

Nadat een paar jaar eerder Renault met de Mégane Scénic (later werd dat Mégane uit de type-aanduiding weggehaald) al liet zien dat de basis van een compacte middenklasser zich perfect leent voor een MPV, ging Opel in 1999 nog een stap verder. Op basis van de Astra G ontstond de eerste Zafira die standaard maar liefst zeven zitplaatsen bood. Het zorgde voor een herdefiniëring van het segment van de MPV's.

Dat segment werd dusdanig op z'n kop gezet dat naar het schijnt Volkswagen de Touran heeft uitgesteld. Die kwam pas in 2003 op de markt, de Zafira had toen dus al vier jaar bijna vrij spel. De rest is geschiedenis. Van elke midi-MPV verscheen wel een zevenzitsversie, en de fullsize-MPV werd bijna een uitstervend ras. Hoe vaak zie je nog een Espace of een Sharan rijden?

De Opel Zafira van de eerste generatie reed overigens prima. Hij was zelfs een tikkeltje hard qua onderstel. Eind vorige eeuw kon het niet op in autoland, en zelfs de jongens van het Opel Performance Center gingen los op de Zafira. Het tweeliter turboblok en bijpassende uitmonstering leidde tot de performance-MPV. Met 200 pk was de snelste Zafira zelfs nog een regelmatige verschijning op het wegennet ook.

Inmiddels loopt de Zafira van de derde generatie ook alweer even mee. Een OPC bestaat niet meer, al testen we in AutoWeek 15 die op 8 april verschijnt nog wel een Zafira Tourer met 200 pk. Die kun je nog steeds krijgen, al heeft OPC zich verder niet met die 1.6 Turbo bemoeid.

Wat vind jij van de Opel Zafira? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (119)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.