AutoWeek Top 50: Nissan Qashqai
Tongbreker is cross-over voor de massa
Je kunt Qashqai op een heleboel verschillende manieren schrijven, maar alleen de minst logische is de juiste. Hij is vernoemd naar een Perzische bevolkingsgroep. Dat alles heeft zijn succes niet in de weg gestaan. Sterker nog, het werd een cash cow en omdat Nissan Australië niet op dit woordgrapje zat te wachten, heette hij down under, net als in Japan, Dualis.
De auto werd ontworpen door het Engelse designcentrum van Nissan en werd voorafgegaan door een concept-car, die in 2004 in Genève werd onthuld. Ruim twee jaar later volgde op de salon van Parijs het productiemodel. Feitelijk moest hij de Almera opvolgen, maar toch was het duidelijk een andere auto. Hij zat tussen SUV en een hatchback in, waar we tegenwoordig het woord cross-over voor gebruiken. Nissan had voornamelijk 'conquest sales' voor ogen, wat wil zeggen dat ze er kopers bij andere merken mee vandaan wilden plukken.
De Qashqai was niet alleen in Engeland ontworpen, hij werd er ook gebouwd. Ook voor de Japanse markt. Een echte Europese Nissan dus, die in Nederland erg positief werd ontvangen. Toch moeten we de cijfers in het juiste perspectief zien, want bij het verschijnen van de Qashqai verdween de Primera uit het gamma en ook die klanten moest de nieuwe cross-over binnen het merk zien te houden. Dat lukte aardig, want het marktaandeel van Nissan was sinds 1991 een lineair afglijdende lijn, die zonder de Qashqai bij het verdwijnen van de Primera een gemene knik naar beneden zou hebben gemaakt.
In 2008 kwam Nissan met een verlengde zevenzitter met de toevoeging +2. In 2013 houdt de levenscyclus van de Qashqai van de eerste generatie op. De volgende generatie heeft niet alleen veel meer concurrentie, maar moet het ook tegen een directe neef opnemen, de Renault Kadjar, die zijn techniek met de Qashqai 2 deelt.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai
