AutoWeek Top 50: Mitsubishi Outlander PHEV

Maximaal profijt van de Nederlandse belastingen

Rijimpressie - Mitsubishi Outlander PHEV
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Deze week de auto die Mitsubishi in Nederland ongekend succes bezorgde: de Outlander PHEV.

Bij andere merken zijn er vaak meerdere kandidaten voor een plekje in onze Top 50, maar bij Mitsubishi hoeven we niet lang na te denken welke auto de belangrijkste van de afgelopen 25 jaar is. Je kunt vrijwel meteen op de Outlander PHEV uit.

De komst van deze plug-inhybride zorgde namelijk voor ongekende taferelen bij de importeur en de dealers. In eerste instantie gingen alle voor Europa bestemde exemplaren linea recta naar Nederland. De vrij kleine dealers in Nederland moesten alle zeilen bijzetten om alle orders te kunnen verwerken en zagen zich soms zelfs genoodzaakt om extra gebouwen te huren om alle kopers goed te bedienen.

Het succes van de Outlander PHEV was dan ook heel goed te verklaren. De SUV kwam door z'n lage CO2-uitstoot in aanmerking voor veel subsidies en extreem lage bijtelling. Nu is dat een al zeer interessante 7 procent, maar in 2013 ging het zelfs om een bizarre 0 procent bijtelling.

Tel daar ook nog eens een relatief vriendelijke aanschafprijs bij op, en het resultaat was dat de wat minder ingewijde zakelijke rijders zo ongeveer van hun stoel vielen toen ze voorgerekend kregen hoe weinig het kostte om vijf jaar een Outlander PHEV te leasen. Maar die rekensommen klopten wel degelijk, en dus waren de SUV's in ons land niet aan te slepen.

Critici ageren tegen de Outlander PHEV door te wijzen op z'n praktijkverbruik, dat vaak niet - mogelijk veroorzaakt door verkeerd laadgedrag - ook maar in de buurt van de fabrieksopgave komt. Vooral tijdens lange (vakantie-)ritten is de Mitsubishi nauwelijks zuiniger of zelfs onzuiniger dan auto's die niét van forse subsidies en extreem lage bijtelling profiteren. En dan zijn die financiële prikkels natuurlijk lastig te verdedigen.

Een vrij grote groep mensen heeft daarom een beetje een hekel aan de Outlander PHEV gekregen. Maar kun je Mitsubishi verwijten dat het een relatief betaalbare SUV heeft gebouwd die volgens de officiële verbruikscyclus extreem zuinig is? Nee, de mensen die een hekel aan deze Outlander PHEV hebben, moeten hun frustraties richten op de overheid, die met z'n extreme belastingbeleid de Nederlandse automarkt al jaren compleet verstoort.

Wat vind jij van de Mitsubishi Outlander PHEV? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn geselecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.