AutoWeek Top 50: Hyundai Scoupé - met peilstok

Hyundai semi-sportief op de kaart gezet

Hyundai Scoupé
De Hyundai Scoupé maakte de sportieve coupé bereikbaar voor de massa. De tweedeurs Koreaan kwam al eens eerder voorbij in de AutoWeek Top 50, maar vandaag kan er voor het eerst gestemd worden.

In de jaren tachtig was Hyundai al volop aanwezig in Nederland, maar de consument liep niet direct weg met de anonieme modellen die de Koreanen destijds op de markt brachten. De introductie van de tweede generatie van de Excel in 1989 bracht daar verandering in, want een jaar later zette Hyundai op basis van dat model de Scoupé neer. Plotsklaps hadden de Koreanen een lekker gelijnde coupé, een sportauto voor iedereen.

Nou ja, sportauto... De Scoupé - een samentrekking van Sporty en Coupé - kreeg dezelfde 1,5-liter viercilinder met 84 pk mee die voor de Excel ingekocht werd bij Mitsubishi. Technisch stak het allemaal prima in elkaar, maar van de prestaties werd niemand warm. Vanuit stilstand naar de 100 km/h in 10,5 seconden (met handbak) was alleszins respectabel, maar het uiterlijk deed meer verwachten. Zeker de topsnelheid van 170 km/h stond op papier wat schamper. De automaat had zelfs 12,5 seconden nodig voor de sprint en hield het bij 160 km/h al voor gezien. In eerste instantie was het Hyundai hier ook niet om te doen. De Scoupé was een uiterlijke smaakmaker die een duidelijke boodschap de wereld in stuurde: Hyundai doet en denkt mee.

In 1992 werd de Scoupé bij de kladden gegrepen en gefacelift. Z'n lijnenspel werd wat ronder en aan voor- en achterzijde werden nieuwe lichtunits geplaatst. De 1,5-liter werd vervangen door een blok dat wel hetzelfde slagvolume had, maar wel drie in plaats van twee kleppen per cilinder. Het vermogen nam toe tot 88 pk. Een klein verschil, maar het was net even moderner. Op de 0-100-sprint leverde hij iets in, maar de topsnelheid nam met 10 km/h toe. De versies met automaat vertraagden echter sterker. Zij namen nu 14 tellen de tijd om de 100 km/h te bereiken. Leuk detail: deze krachtbron wordt het Alpha-blok genoemd en is de eerste geheel door Hyundai zelf ontwikkelde motor.

Als goedmakertje lanceerde Hyundai in 1993 een GT Turbo-versie van de Scoupé. De bekende 1,5-liter werd voorzien van een Garrett-turbo, waarmee hij 116 pk sterk werd. De 0-100-tijd dook nu onder de 10 seconden, maar een stuk rapper waren de tussensprints. De gefacelifte versie bracht tevens een door Lotus afgesteld onderstel naar de Koreaan. Serious business.

De Scoupé werd in 1996 afgelost door de Coupé, het bekende, zéér ronde model dat in 1999 de fameuze snuit met liefst tien lampen kreeg. In 2001 werd wederom een nieuwe Coupé gelanceerd, een model dat het met wat facelifts tot 2009 uithield. Kregen we later nog gespierde pret van Hyundai? Jazeker, want we kennen allemaal nog de Genesis Coupé die ons land tussen 2010 en 2013 aandeed, een model leverbaar met een geweldige 3,8-liter V6.

We kunnen de Scoupé duiden als een model dat niet direct spectaculair was, maar voor Hyundai wel de deur opende naar betaalbare pret en semi-serieuze sportiviteit. In Nederland heeft Hyundai 5.369 exemplaren van de Scoupé verkocht, waarvan er nog 95 over zijn.

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.