AutoWeek Top 50: Honda S2000

Honda S2000
Honda S2000Honda S2000 In het WildHonda S2000Honda S2000Honda S2000
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Deze week gaan we voor de Honda S2000, het bijzondere verjaardagscadeau dat het Japanse merk zichzelf rond de eeuwwisseling gunde.

Honda wilde z'n 50-jarig jubileum in 1999 niet ongemerkt voorbij laten gaan. En hoe beter zo'n mijlpaal te vieren dan met een unieke auto? De directie zette z'n dus beste ingenieurs aan het werk om een sportieve roadster te ontwikkelen.

En het mocht natuurlijk niet zomaar een roadster zijn: de open Honda moest een toonbeeld van het kunnen van het Japanse merk worden. De Honda S2000 was geboren. De auto scoorde punten met onder meer z'n ideale (50:50) gewichtsverdeling, heerlijk schakelende zesbak en achterwielaandrijving.

Dat alles was al heel mooi, maar de gehele S2000-ervaring werd gedomineerd door de motor, misschien wel de meest imposante productieviercilinder ooit. Wie de naald van de toerenteller het VTEC-gebied injoeg, werd getrakteerd op een racegeluid dat je haast deed vermoeden dat de motor zou exploderen. Wat natuurlijk niet gebeurde, want het was een Honda.

Dat geluid was er niet voor niets: zonder hulp van een turbo mobiliseerde de 2,0-liter viercilinder 240 pk. Het is dus geen wonder dat de S2000 flink wat toeren moest maken om de kracht te mobiliseren.

De S2000 bleef maar liefst tien jaar op de prijslijst staan, met slechts een vrij bescheiden facelift in 2004 als tussentijdse opfrisser. Aan het einde van z'n carrière kon hij de concurrentie technisch weliswaar niet helemaal meer weerwoord bieden, maar qua sensaties was de Honda na al die jaren nog steeds onovertroffen.

Onlangs liet een piekfijn onderhouden S2000 nog bij Klokje Rond zien hoe goed de ingenieurs zich van hun taak hadden gekweten: ondanks een kilometerstand van meer dan een half miljoen maakte de auto de indruk nog jaren mee te kunnen.

Met de S2000 heeft Honda laten zien dat het tot de absolute top kan behoren als het z'n ingenieurs alle vrijheid geeft. En dat is reden genoeg om deze auto een plek te geven in de AutoWeek Top-50.

Lezersreacties (143)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.