AutoWeek Top 50: Honda S2000
Honda wilde z'n 50-jarig jubileum in 1999 niet ongemerkt voorbij laten gaan. En hoe beter zo'n mijlpaal te vieren dan met een unieke auto? De directie zette z'n dus beste ingenieurs aan het werk om een sportieve roadster te ontwikkelen.
En het mocht natuurlijk niet zomaar een roadster zijn: de open Honda moest een toonbeeld van het kunnen van het Japanse merk worden. De Honda S2000 was geboren. De auto scoorde punten met onder meer z'n ideale (50:50) gewichtsverdeling, heerlijk schakelende zesbak en achterwielaandrijving.
Dat alles was al heel mooi, maar de gehele S2000-ervaring werd gedomineerd door de motor, misschien wel de meest imposante productieviercilinder ooit. Wie de naald van de toerenteller het VTEC-gebied injoeg, werd getrakteerd op een racegeluid dat je haast deed vermoeden dat de motor zou exploderen. Wat natuurlijk niet gebeurde, want het was een Honda.
Dat geluid was er niet voor niets: zonder hulp van een turbo mobiliseerde de 2,0-liter viercilinder 240 pk. Het is dus geen wonder dat de S2000 flink wat toeren moest maken om de kracht te mobiliseren.
De S2000 bleef maar liefst tien jaar op de prijslijst staan, met slechts een vrij bescheiden facelift in 2004 als tussentijdse opfrisser. Aan het einde van z'n carrière kon hij de concurrentie technisch weliswaar niet helemaal meer weerwoord bieden, maar qua sensaties was de Honda na al die jaren nog steeds onovertroffen.
Onlangs liet een piekfijn onderhouden S2000 nog bij Klokje Rond zien hoe goed de ingenieurs zich van hun taak hadden gekweten: ondanks een kilometerstand van meer dan een half miljoen maakte de auto de indruk nog jaren mee te kunnen.
Met de S2000 heeft Honda laten zien dat het tot de absolute top kan behoren als het z'n ingenieurs alle vrijheid geeft. En dat is reden genoeg om deze auto een plek te geven in de AutoWeek Top-50.