Doorzaag-zaterdag: Honda S2000

Waanzinnig toer(en)monster

Doorzaag-zaterdag: Honda S2000
Met de S2000 zet Honda in 1999 een nieuwe maatstaf neer wat betreft onderstel- en aandrijftechniek. De lat wordt zo hoog gelegd dat de auto nog altijd een ijkpunt is voor hoe een open tweezitter hoort te rijden als hij na tien jaar uit productie gaat.

Tijdens de Tokyo Motor Show van 1995 maakt Honda de wereld lekker met een studiemodel van een open tweezitter, de SSM (Sport Study Model). Nog net voor de millenniumwisseling verandert Honda het studie- in een productiemodel. De wereld wordt getrakteerd op de S2000, een uiterst begeerlijke open tweezitter, met waanzinnige rijeigenschappen en een puike aandrijflijn.

De basis van de S2000 wordt gevormd door een uiterst stijf chassis dat er van bovenaf met een beetje goede wil uitziet als een X met als centraal deel de middentunnel. De benen en armen van de X zijn de op de tekening zichtbare chassisbalken, waaraan aan de achterzijde de veren en schokdempers bevestigd zitten en aan de voorzijde de bovenste van de dubbele driehoekige draagarmen. Die draagarmen zijn vervaardigd uit staal (en niet zoals bij de NSX uit aluminium). Om gewicht te besparen, is de ophanging zo compact mogelijk vormgegeven; zo compact zelfs dat het grootste deel van de constructie met gemak in het 16-inchwiel past. Dit levert meteen een aanzienlijk ruimtebesparing op. Mooi, maar veel interessanter is het feit dat al deze zaken hebben geleid tot een waanzinnig strak weggedrag. ESP zit er niet op, maar is ook niet nodig. Geen moment ontstaat het gevoel ook maar een beetje grip te verliezen. Het superstrakke onderstel kan veel meer motorgeweld aan dan wat de atmosferische viercilinder levert en dat is bepaald geen ingedutte machine. Integendeel.

Om de prestaties van de achter de vooras geplaatste tweelitermotor op te peppen zou Honda simpelweg een turbo kunnen gebruiken. De Japanners zoeken het echter in hogere toeren. Meer vermogen is namelijk niet alleen het resultaat van een hogere verbrandingsdruk, maar ook van meer arbeidsslagen. Die benadering vraagt om het serieus terugdringen van wrijvingsverliezen en het ontwikkelen van componenten die grote materiaalbelastingen aankunnen. En dat is Honda gelukt; het is een absoluut toerenbeest. Tot zo'n 7.000 toeren per minuut is het een prettig sportieve motor, daarboven is hij ronduit explosief. Het maximumkoppel van 208 Nm wordt pas bij 7.500 omwentelingen per minuut bereikt, een toerental dat de meeste motoren überhaupt niet halen, laat staan dat er zo hoog nog gepiekt wordt. Het maximale vermogen bedraagt 241 pk, wat een specifiekvermogen van 120 pk per liter oplevert, absoluut imponerend voor een turboloze motor. Dit komt vrij bij 8.300 tpm en het rood van de toerenteller begint pas bij 9.000. Hoewel de laatste S2000 in 2009 van de band liep, is het nog altijd een indrukwekkende machine.

Mocht je nog een leuke aanvulling hebben op het Honda S2000-verhaal, aarzel niet...

Lezersreacties (83) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.