AutoWeek Top 50: Ford Ka

Ford Ka
Ford KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord SaettaFord Saetta
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Deze week gaan we voor de Ka, het populaire kleintje van Ford.

In 1996 is het voor Ford de tijd om met een model te komen onder de Fiesta. De Ka is hun entree tot het A-segment. In die tijd was zo'n klein model nog helemaal niet zo vanzelfsprekend. Het A-segment was voorbehouden aan een aantal Japanse merken, vanuit Europa was er voornamelijk de concurrentie van de Twingo.

Opvallend is dat de kleintjes uit die tijd altijd een aaibare vorm hadden. De Ka is daar wel het beste voorbeeld van. In de loop van de jaren hebben de stadsauto's een wat stoerder uiterlijk gekregen. Zeg maar gerust dat je als Man van de Wereld beter in een moderne Twingo of een Ka gezien kan worden dan in eentje van tien jaar geleden.

Om aan het radicale ontwerp te wennen, kregen we in 1994 een studiemodel te zien (foto 9) en vlak voor de presentatie in 1996 de Saetta concept-car van Ghia (foto 10 en 11). De Ka lijkt er als twee druppels water op. Bij de komst van de allereerste Ka, die technisch gebaseerd was op de vierde generatie Fiesta, was er veel lof voor de wegligging: die was met afstand de beste in zijn segment.

Men was minder te spreken over het 1,3-liter motortje dat in de basis stamde uit de jaren 50. Die was met 60 pk onderbemeten, lawaaiig en dorstig bovendien. Vandaag de dag is de Ka hard bezig om uit het straatbeeld te verdwijnen. De bouwkwaliteit laat te wensen over en bovendien zijn exemplaren uit de eerste bouwjaren notoire roestbakken.

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.