AutoWeek Top 50: Ford Ka
In 1996 is het voor Ford de tijd om met een model te komen onder de Fiesta. De Ka is hun entree tot het A-segment. In die tijd was zo'n klein model nog helemaal niet zo vanzelfsprekend. Het A-segment was voorbehouden aan een aantal Japanse merken, vanuit Europa was er voornamelijk de concurrentie van de Twingo.
Opvallend is dat de kleintjes uit die tijd altijd een aaibare vorm hadden. De Ka is daar wel het beste voorbeeld van. In de loop van de jaren hebben de stadsauto's een wat stoerder uiterlijk gekregen. Zeg maar gerust dat je als Man van de Wereld beter in een moderne Twingo of een Ka gezien kan worden dan in eentje van tien jaar geleden.
Om aan het radicale ontwerp te wennen, kregen we in 1994 een studiemodel te zien (foto 9) en vlak voor de presentatie in 1996 de Saetta concept-car van Ghia (foto 10 en 11). De Ka lijkt er als twee druppels water op. Bij de komst van de allereerste Ka, die technisch gebaseerd was op de vierde generatie Fiesta, was er veel lof voor de wegligging: die was met afstand de beste in zijn segment.
Men was minder te spreken over het 1,3-liter motortje dat in de basis stamde uit de jaren 50. Die was met 60 pk onderbemeten, lawaaiig en dorstig bovendien. Vandaag de dag is de Ka hard bezig om uit het straatbeeld te verdwijnen. De bouwkwaliteit laat te wensen over en bovendien zijn exemplaren uit de eerste bouwjaren notoire roestbakken.