AutoWeek Top 50: Citroën C6
De historie van de Citroën C6 begint eigenlijk al in 1999, als de Fransen de C6 Lignage concept-car (foto 10 en 11) laten zien, een studie voor een futuristische limousine. In het jaar daarna staakt de productie van de XM en wordt met de Lignage als voorbeeld een nieuwe limo op de markt gebracht - al komt die pas in 2005.
Binnen Citroën-kringen wordt de C6 met gejuich onthaald. Veel gelukkiger dan met zweefbollen, een buitennissig uiterlijk, een concave achterruit à la CX en een fraai interieur kun je de mensen daar niet maken.
Maar de buitenwereld is een stuk weerbarstiger. Een Franse auto met een dergelijk formaat heeft het altijd moeilijk en de C6 is daarop bepaald geen uitzondering. Hij blijft voorbehouden aan een selecte groep liefhebbers; voornamelijk ondernemers met de vrije beroepen.
In 2012 valt het doek alweer voor de C6. In die zeven jaren zijn er slechts 23.384 stuks geproduceerd. Even ter vergelijk: Mercedes bouwt zo'n 300.000 E-klasses per jaar. Een opvolger is er dan ook nog niet gekomen. Een instant-klassieker is de C6 zeker wel want die status hebben alle grote Citroëns tot op heden bereikt.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking

Seat Leon Cupra 280 - Op de Rollenbank

GP Spanje: tijden, standen, circuitinfo, weer

Kun je in de stalling onderhoud laten doen aan je camper?
Lezersreacties (154) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.