Autoverkoop-top 5 2024: Tesla Model 3 beleeft een topjaar
Stiekem blijft hij het aardig doen
- Elco van der Meer
- Achtergrond
In 2019 was de Tesla Model 3 met afstand de bestverkochte auto van Nederland. In de jaren daarna bleef de auto het aardig doen, al werden er in 2022 nog geen 1.000 stuks verkocht. Vorig jaar beleefde de EV een flinke opleving; over de 10.738 exemplaren zal je bij het merk niemand horen klagen. Wat maakt de Model 3 na al die jaren nog steeds de nummer vier van Nederland?
Tesla is allang niet nieuw meer, ook niet in 2019. Het was de prijs van de Model S en X die ervoor zorgde dat het merk nog enige exclusiviteit genoot. De Model 3 maakte daarmee korte metten door het gevoel van revolutie bereikbaar te maken voor een aanzienlijk grotere groep. Het werkte, want de auto was letterlijk niet aan te slepen. Niet in 2019, maar ook niet in 2024. Dat jaar verkocht Tesla in totaal iets meer dan 30.000 auto’s, waardoor het merk in de Nederlandse verkoopranglijst alleen Kia, Volvo en Toyota voor zich moet dulden.
Facelift maakt hem echt beter
De Tesla Model 3 die nu de showroom uitrijdt, verschilt significant van de eerste generatie. Deze faceliftversie, Highland voor kenners, maakte eind 2023 zijn debuut. Het is goed voor te stellen dat deze uitgebreide update de verkopen een flinke impuls gaf, want de Model 3 van na de facelift is echt een betere auto dan voorheen. Ook werd hij er – dat is weliswaar subjectief – veel mooier van. Wat bleef is het snelle infotainmentsysteem: vlotter kennen we ze niet. Al met al maakt de Tesla, zelfs tegenover de grotere en flink duurdere Volkswagen ID7, een stevige vuist in onze dubbeltest.
De updates aan het model zijn dan ook meer dan schone schijn. Niet alleen de buitenkant knapte zichtbaar op, vanbinnen hebben de Amerikanen eveneens goed huisgehouden en vrijwel elk aspect van het interieur aangepakt. Ze gebruiken mooiere materialen die beter in elkaar klikken dan voorheen, waardoor de kwaliteitsindruk een enorme sprong maakt. Het slachtofferen van de bedieningshendels aan de stuurkolom werpt een nieuwe hindernis op, maar is blijkbaar niet erg genoeg om daar de auto voor te laten staan.
Model 3 is efficiënt
Wat al zo was en wat blijft, is de efficiënte aandrijflijn. Op het gebied van energieverbruik steekt deze Tesla nog steeds goed af tegen de concurrentie. Het zorgt ervoor dat zelfs de RWD-versie met de relatief bescheiden 57,5 kWh-batterij in de praktijk voldoende actieradius biedt, terwijl de Long Range-modellen met 75 kWh richting overvloedig gaan. In onze dubbeltest komt de Tesla met 57,5 kWh 391 kilometer ver, terwijl de Volkswagen ID7 77 kWh nodig heeft om het tot 440 kilometer te schoppen. Het testverbruik van de Tesla is met 14,7 kWh/100 km extreem netjes, de alsnog keurige 17,5 kWh/100 km van de Volkswagen toont des te meer aan hoe sterk de Model 3 presteert.
Gebruikers zijn enthousiast
Met dergelijke verkoopcijfers is het niet gek dat je van dit model veel gebruikersreviews op deze site aantreft. Samenvattend zijn de meeste rijders erg enthousiast over hun auto, al melden sommigen al vrij snel problemen met defecte draagarmen. Ook over het rijbereik zijn ze overwegend positief, waarbij zo’n 400 kilometer wordt gehaald met de (inmiddels door de RWD vervangen) Standard Range Plus-versie. Kritiek is er ook, vooral op de afwerking en zo nu en dan – door updates – veranderende gebruikersinterface. De afwerking is, zoals gezegd, na de facelift flink verbeterd, en dat was nodig ook.
Sentiment gekanteld
Je kunt natuurlijk niets over Tesla-verkopen schrijven zonder het vermeende Musk-effect te benoemen. De auto’s waren in 2024 nog heel populair, maar sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen ziet het plaatje er totaal anders uit. Alle ogen zijn gericht op de voorheen immens populaire Model Y, die dit jaar aanzienlijk slechter verkoopt. De Model 3 stoomt daarentegen onder de radar lekker door. Tot nu toe zijn er dit jaar al 1.860 van verkocht. Niet spectaculair natuurlijk, maar ruim meer dan de slechts 827 exemplaren die het merk in 2022 aan de man bracht. Tesla-verkoopcijfers zijn wel vaker grillig, dus wellicht komt het allemaal toch nog goed nu topman Elon Musk zich weer volledig op zijn bedrijven stort. Aan de Model 3 zelf zal het niet liggen.