Auto's worden steeds breder: elke twee jaar één centimeter erbij

Tijd voor een Europees maximum?

BMW XM

Heb jij ook het gevoel dat nieuwe auto's alsmaar groter worden? Dat gevoel klopt. Uit onderzoek van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment blijkt dat nieuwe auto's vooral steeds breder worden.

De gemiddelde nieuwe personenauto die in de Europese Unie wordt verkocht is meer dan 1,8 meter breed zonder de zijspiegels meegerekend. Elke twee jaar worden nieuwe personenauto's gemiddeld een centimeter breder, zo blijkt uit het onderzoek van Transport & Environment. Grofweg de helft van de in de EU verkochte auto's is momenteel zelfs breder dan 1,8 meter en 3 procent is zelfs breder dan 1,92 meter. Meer auto, meer ruimte? Wellicht ín de auto, maar volgens Transport & Environment is het toenemende formaat van nieuwe auto's voor de publieke ruimte slecht nieuws.

Zo zijn veel parkeerplekken volgens Transport & Environment niet berekend op auto's die 1,8 meter of breder zijn, met als gevolg dat auto's dicht op elkaar staan of een deel van de weg, een fietspad of voetpad in beslag nemen. Met name SUV's nemen behoorlijk wat ruimte in beslag. Transport & Environment noemt auto's als de BMW X5 en X6, Audi Q8, Mercedes-Benz GLS, Porsche Cayenne, Land Rover Defender, Range Rover en Range Rover Sport, en Volkswagen Touareg als voorbeelden van SUV's die in de breedte de 2 meter benaderen of overschrijden. Grote Amerikaanse pick-ups die naar Europa worden gehaald - en die ook in grote getale in Nederland te vinden zijn - als de Ram 1500 zijn met breedtes van bijna 2,1 meter zelfs 30 centimeter te breed voor een gemiddeld Europees parkeervak, zo becijfert de milieuorganisatie.

Uit het onderzoek van Transport & Environment blijkt dat de 100 best verkochte automodellen in 2018 een gemiddelde breedte van 1,78 meter hadden. De gemiddelde breedte van de 100 best verkochte auto's in Europa in het eerste halfjaar van 2023 bedroeg al 1,80 meter. In 2001 lag die gemiddelde breedte nog op net geen 1,71 meter. Een BMW X5 was in 2010 bijvoorbeeld net geen 1,94 meter breed, terwijl het huidige model de 2 meter net overschreidt. Ook auto's die niet in de categorie 'grote SUV' vallen worden breder. Zo is de huidige Nissan Qashqai bijvoorbeeld dik 3 centimeter breder dan het vorige model, is de nieuwe Peugeot 3008 5,4 centimeter breder dan zijn voorganger en groeide de Astra bij zijn laatste generatiewissel ook 5 centimeter in de breedte, zo becijfert Transport & Environment.

Transport & Environment legt een hypothetisch scenario voor waarin de 3 procent breedste auto's (+1,92 meter) niet meer verkocht mogen worden. De BMW X5 (op plek 106 in het eerste halfjaar van 2023) en de Mercedes-Benz GLE (plek 113) zijn de in de verkoopstatistieken hoogst genoteerde modellen die daardoor worden getroffen.

Transport & Environment is van mening dat de Europese Commissie de trend van steeds breder wordende auto's onder de loep moet nemen. Er zou een Europees maximum gesteld moeten worden aan het formaat van auto's, meent de organisatie. Niet alleen de breedte van auto's baart de club zorgen, ook de hoogte levert volgens de organisatie problemen op. Zo neemt bij een aanrijding met een voetganger of fietser dan kans op een dodelijke afloop met 30 procent toe met elke 10 centimeter dat het front van een voertuig hoger is. Ook heeft Transport & Environment moeite met het feit dat grotere auto's over het algemeen ook zwaarder zijn en dat er meer materiaal benodigd is voor de productie. Dit strookt uiteraard niet met de milieudoelen die de milieuorganisatie voor ogen heeft. Het volledige onderzoek is hier te lezen.

Lezersreacties (196)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.