Autoregistraties België: flinke daling in 2024, maar particulier vindt weg naar dealer terug

Tweedehandsmarkt snikheet

BMW 3-serie

Vorig jaar zijn er in België aanzienlijk minder nieuwe personenauto's geregistreerd dan in 2023. Toch waren het er veel meer dan in Nederland! Ook interessant: de Belgische particuliere koper heeft de weg naar de dealers kennelijk teruggevonden. Dat en meer blijkt uit cijfers van de Belgische autofederatie Febiac.

In België zijn vorig jaar 448.277 nieuwe personenauto's geregistreerd. Dat lijkt een enorm aantal. Het waren er 67.050 (18 procent!) meer dan er in 2024 in het meer inwoners tellende Nederland zijn gekentekend (381.227 stuks). Toch was het geen best jaar voor de Belgische automarkt. Met bijna 450.000 registraties blijft de Belgische automarkt vorig jaar 6 procent achter op die van 2023, waarin 476.675 nieuwe auto's op kenteken werden gezet.

In 2023 werd 31 procent van de in België geregistreerde nieuwe personenauto's op naam van een particulier gezet. In 2024 was dat bijna vier op de tien (38 procent). Verder was bijna één op de drie (28,5 procent) van alle geregistreerde nieuwe personenauto's in België een volledig elektrische (Nederland: 30,8 procent). Bijna 42 procent van de nieuwe auto's had een traditionele benzinemotor. Ongeveer een kwart (24,2 procent) had een hybride aandrijflijn.

Populairste merken - België 2024

In Nederland was Kia in 2024 de absolute koning van de automarkt. In België was dat BMW. In 2024 zijn er in België maar liefst 50.428 nieuwe BMW's gekentekend. Daarmee was het merk in België goed voor een marktaandeel van maar liefst 11,3 procent. Op plek twee staat Volkswagen met 42.334 registraties en een marktaandeel van 9,4 procent. Op plek drie en vier nemen we achtereenvolgens Audi (32.661 stuks, marktaandeel 7,3 procent) en Mercedes-Benz waar (31.598 stuks, marktaandeel 7 procent). Dacia neemt in de merken-top-vijf de laatste plek in met 23.465 registraties en een marktaandeel van 5,5 procent. Plaatsen zes tot en met tien zijn voor achtereenvolgens Volvo, Toyota, Renault, Peugeot en Tesla. Kia eindigde in België vorig jaar op plek twaalf, nipt achter Skoda.

'Occasiewagens'

Waar de markt voor nieuwe personenauto's in België een flinke dip beleefde, stond de Belgische tweedehandsmarkt er een stuk beter bij. Er zijn vorig jaar in totaal 727.650 'occasiewagens' verhandeld. Dat waren er 5,6 procent meer dan in 2023 en was het hoogste aantal sinds 2015. Volgens Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio, valt de enorme populariteit van gebruikte auto's eenvoudig te verklaren. Er zouden simpelweg veel occasions beschikbaar zijn én de occasionprijzen zijn in 2024 met gemiddeld 7,5 procent gedaald ten opzichte van die van 2023. Ook zou het feit dat er steeds minder nieuwe betaalbare auto's verkrijgbaar zijn een flinke rol spelen.

Intussen neemt de gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark toe. Die bedraagt nu ongeveer 10 jaar. Op de Belgische occasionmarkt was Volkswagen het populairste merk, gevolgd door BMW, Mercedes-Benz, Opel en Peugeot. De Volkswagen Golf was in België de meest verhandelde gebruikte auto.

Lezersreacties (113)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.