AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Kia belicht motorengamma nieuwe Sorento

Voor het eerst als plug-in hybride

Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento

Kia gaf eerder al de eerste exterieurfoto's van de nieuwe Sorento en vandaag meldt het merk eindelijk wat er zich onder de volledig nieuwe koets van de SUV afspeelt.

Kia meldde eerder al dat de nieuwe Sorento ook beschikbaar zou komen met hybridetechniek en vandaag wordt duidelijk wat de consument op geëlektrificeerd vlak van de vierde generatie Sorento kan verwachten. Daarnaast meldt Kia dat de het nieuwe model één centimeter langer is dan zijn voorganger en dat brengt de totale wagenlengte op 4,81 meter. De wielbasis neemt met 3,5 centimeter toe tot 2,19 meter. Hoe groot de bagageruimte is, houdt Kia nog even onder de pet, maar volgens de Koreanen is de Sorento in staat meer bagage op te slokken dan zijn directe concurrenten.

De Sorento komt onder meer beschikbaar met een hybride aandrijflijn die bestaat uit een geblazen 1.6 T-GDI die gekoppeld is aan een 60 pk sterke elektromotor. Het gecombineerd vermogen komt uit op 230 pk en 250 Nm. Het accupakket heeft een inhoud van 1,49 kWh en is in het platform verwerkt. Het gevolg daarvan is dat de bagageruimte volledig intact blijft. Een gemiddeld verbruik geeft Kia nog niet vrij. Kia bevestigt verder dat er nog een plug-in hybride in het vat zit. Daarover geeft Kia in een later stadium de eerste informatie vrij.

Liever geen (plug-in) hybride? Geen probleem. Op de internationale bestellijst verschijnt namelijk ook een 281 pk en 421 Nm sterke 2.5 T-GDI, een viercilinder die gekoppeld is aan een nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling. Dieselen kan met een 202 pk en 440 Nm sterke 2.2 diesel, een nieuwe zelfontbrander van de Smartstream-familie die ook gekoppeld is aan de nieuwe automaat. In een later stadium voegt Kia nog een tweede benzinemotor aan het internationale leveringsprogramma toe.

Op veiligheidsgebied profiteert de Sorento onder meer van systemen als Multi-Collision Brake Assist, een systeem dat automatisch op de rem trapt zodra de airbags zijn afgegaan om de auto zo snel mogelijk tot stilstand te brengen. Ook beschikbaar: de mogelijkheid om via je smartphone toegang te krijgen tot de 360-graden camera.

De volledig nieuwe vierde generatie Sorento beleeft zijn publieksdebuut volgende maand in Genève.

PRIVATE LEASE Kia Sorento

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren
Sub-reacties inklappen
nitro68
nitro68
  • 0
Denk dat Kia beter eens bij de buurman Toyota kan gaan winkelen ipv een hybride met een benzine Turbo motor er in te lepelen.
Zal niet uitblinken in zuinig rijden......
Krelis Grashooi
Krelis Grashooi
  • 3
Een hybride en een plug-in hybride versie. Dat doen de meeste andere merken Kia niet na, die lopen namelijk allemaal achter. Goed bezig Kia !!
V Tee
V Tee
  • 2
Wielbasis neem toe tot 2,19m?? Huh, autoweek journalist, zal wel 3,19 zijn, neem ik aan?
OB1
OB1
  • 0
Strakke auto met een uitgebreid motorengamma om elk segment van de markt te kunnen bedienen, hier kunnen andere merken nog wat van leren.
RV 72
RV 72
  • 0
Die blauwe is gaaf en eindelijk weer kleur in het interieur. Daar wordt je blij van ?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zo'n 1,6 zou hier in België wel eens interessant kunnen zijn omdat de wegentax voor een deel nog steeds gebaseerd is op de cilinderinhoud. Als de uitstoot dan hetzelfde of minder is dan een 1,6 of 2,0 diesel van de Duits-Spaans-Tsjechische concurrentie zie ik niet in waarom er na langere tijd terug eens een succesvolle grote Kia kan verkocht worden. Kunnen ze deze aandrijflijn niet in de Stinger plaatsen en de diesel schrappen? 230pk lijkt mij voldoende.
Two Plugs
Two Plugs
  • 1
Als (ex-) Sorento rijder van het allereerste uur (2003) heb ik altijd een zwak gehad voor de twee generaties van het oermodel. Daarna ging het snel achteruit qua model. Maar met deze nieuwste Sorento is KIA weer helemaal terug. Zeg nu zelf... het ziet er toch veel beter uit als bijvoorbeeld een Skoda Kodiaq of enig andere concurrent?