Auto-onderdelen van buiten EU struikelblok bij Brexit

Toch importheffingen?

Nissan Sunderland Qashqai

Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie onderhandelen over vrije handel ondanks de Brexit. De auto-industrie loopt daarbij mogelijk tegen een probleem aan. Onderdelen van buiten de EU die in Britse auto's worden verwerkt, kunnen mogelijk tóch tot importheffingen gaan leiden.

De Britten en de EU proberen er samen uit te komen als het aankomt op de handel, nu het Verenigd Koninkrijk uit de EU is gestapt. De Britten hopen dat er niet plots op van alles en nog wat importheffingen worden geheven. Ook voor de lokale auto-industrie is dat van belang, anders is de kans groot dat fabrikanten voor de Europese markt het VK de rug toekeren en naar een land binnen de EU verhuizen. Volgens BBC komt er nu echter een probleem om de hoek kijken bij de onderhandelingen. Er worden namelijk van buiten de EU afkomstige onderdelen verwerkt in auto's die in het VK worden geproduceerd. Daar lijkt de EU vooralsnog geen oogje voor toe te willen knijpen.

De Britten hopen dat de onderdelen als deel van een Brits product worden beschouwd door de EU. Dan zouden ze ook geheel onder de te maken handelsafspraken vallen. Het lijkt er echter op dat de onderdelen van buiten de EU - onder meer vervaardigd in Japan en Turkije - toch apart behandeld gaan worden.  Volgens Globaldata kan dit vooral nadelige gevolgen hebben voor Nissan en Toyota. Die halen veel onderdelen voor de Britse productie uit niet-EU-landen.

Er zou door de EU een ondergrens gesteld zijn van tenminste 55 procent eigen Britse productie (inclusief onderdelen uit de EU) voor producten om onder de vrije handel geschaard te kunnen worden. In het geval van Toyota en Nissan zouden dermate veel onderdelen van buiten de VK en de EU afkomstig zijn, dat die 55 procent bij sommige auto's niet wordt gehaald. Dat leidt dan tot een andere importstatus voor die auto's en dus ook tot hogere kosten om ze in de EU te kunnen slijten. Mocht dat inderdaad zo uitpakken, dan is de kans groot dat de betrokken fabrikanten zich nog eens achter de oren krabben of ze wel in het Verenigd Koninkrijk willen blijven.

PRIVATE LEASE Nissan

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.