Audi S3 Cabriolet toont z'n spieren
Evenals z'n gesloten broer heeft de S3 Cabriolet een 2.0 TFSI viercilinder onder de kap liggen die 300 pk en 380 Nm aan trekkracht naar alle vier de wielen stuurt. Gecombineerd met Audi's S-tronic-transmissie slurpt-ie 7,1 l/100 km weg, bepaald niet verkeerd voor een 1.620 kilo wegende cabrio die in 5,4 seconden naar de 100 km/h katapulteert. Z'n topsnelheid is, geheel volgens Duitse traditie, elektronisch begrensd op 250 km/h.
We zien een dakloze A3 die net als de dichte S3 aan de achterzijde over vier uitlaatpijpen beschikt. Verder komen we her en der de verplichte S3-emblemen tegen en om de sportiefste A3 Cabriolet van z'n bravere broertjes te onderscheiden, monteert Audi horizontale in plaats van verticale balken in de grille. Het speciale S-onderstel zorgt er bovendien voor dat de S3 25 millimeter dichter op het asfalt ligt dan de reguliere A3's.
Vanbinnen monteert Audi inzetstukken van geborsteld aluminium en uiteraard is het interieur ook bezaaid met S3-emblemen. Sportstoelen, omhuld door zowel leer als stof, moeten de inzittenden tijdens het stevige gooi-en-smijtwerk op hun plek houden. Optioneel zijn speciale S-sportstoelen leverbaar waarbij de hoofdsteunen zijn geïntegreerd.
Op de beursvloer van Genève kunnen we de S3 Cabriolet voor het eerst in het echt bewonderen. Onze oosterburen krijgen deze zomer hun eerste exemplaren afgeleverd. In september staat-ie in de showroom, een Nederlands prijskaartje is nog niet bekend.