AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi RS6 weer de sterkste: 580 pk!
M5, E 63 AMG, beide krachtpatsers verbleken bij de nieuwe Audi RS6 die naar oude traditie weer alleen als Avant wordt aangeboden. Maar liefst 580 pk levert de bruutste powerstation!
Al lange tijd doen er wilde geruchten de ronde over het vermogen van de nieuwe Audi RS6. Jawel, hij heeft een V10 met twee turbo's. Het blok dat we kennen van de S6 en de S8, waarin het tot maximaal 450 pk komt, levert als biturbo maar liefst 580 pk en 650 Nm. Dat koppel komt vrij bij 1.500 toeren, en blijft zo hoog tot 6.250 toeren per minuut. Om tot zijn piekvermogen te komen heeft biturbo V10 6.250 toeren nodig. Slechts 4,6 seconden heeft de RS6 Avant nodig om vanuit stilstand van 0 naar 100 te accelereren. Van 0 naar 200 km/h duurt 14,6 tellen en even later tikt de Audi de 250 aan, waarbij de begrenzer een einde aan de pret maakt. Als je bedenkt dat de vierwielaangedreven superstation maar liefst 2.025 kilo weegt, zijn de prestaties nog indrukwekkender. Audi koppelt de beul van een V10 aan een zestraps tiptronicautomaat.
Net als de Audi RS4 beschikt de RS6 over Dynamic Ride Control. Zonder elektronica gaat deze ondersteltechniek hel- en duikbewegingen tegen. Bij de nieuwe RS6 kunnen kopers de Dynamic Ride Control uitbreiden met drie instelbare demperstanden: comfort, dynamic en sport. Het ESP is volledig uitschakelbaar. Standaard staat de RS6 Avant op 19 inch lichtmetaal, maar 20 inch wielen behoren tot de mogelijkheden. Bij 19 inch staat de auto op sloffen in de maat 255/40R19, de 20 inch wielen zijn voorzien met banden in de maat 275/35 R 20. Andere bumpers, bi-xenonkoplampen en natuurlijk een aangepaste single frame grille zijn zaken waaraan je de RS6 herkent. Ovale kachelpijpen aan de achterzijde zorgen voor onderscheid met de S6 Avant. Verder zijn de wielkasten verder uitgeklopt. Speciaal voor de allersterkste straat-Audi komen er drie nieuwe lakkleuren met namen van circuits, Sepangblauw, Monzazilver en Montereygroen. Vanzelfsprekend is ook het interieur aangepakt, met RS6-logo's, veel carbon, aluminium en leer. Wie het water nu al in de mond loopt zal moeten wachten tot april 2008. In Duitsland staat de RS6 Avant dan voor 101.750 euro bij de dealers, bij ons komt daar natuurlijk BPM bij. Quattro GmbH bouwde RS2 ook alleen als Avant, en de eerste generatie RS4 was er ook alleen stationwagon, die traditie wordt met de nieuwe RS6 in ere hersteld. De vorige RS6 was er ook als sedan.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Audi A6 Avant 2.0 TDIe – 2009 – 540.125 km - Klokje rond
Nieuws
Audi A6 e-Hybrid: tot 102 kilometer elektrisch en vanaf €70.000
Vergelijkende test
Audi A6 Avant e-tron vs. Zeekr 001 vs. Nio ET5 Touring - elektrisch, praktisch en premium
Nieuws