Audi RS3 Sportback en RS3 Limousine: zelfde vermogen, toch scherper

Gewapend met 400 pk en 500 Nm

Audi RS3
Audi RS3 Limousine en RS3 SportbackAudi RS3 Sportback en RS3 LimousineAudi RS3 Sportback en RS3 LimousineAudi RS3Audi RS3Audi RS3Audi RS3Audi RS3Audi RS3Audi RS3Audi RS3Audi RS3Audi RS3Audi RS3Audi RS3Audi RS3Audi RS3

De Audi RS3 Sportback en RS3 Limousine zijn vernieuwd. Ze krijgen er geen vermogen bij, maar zijn tóch scherper dan ze waren. Daarbij zat niemand in een RS3 om vermogen verlegen. Net als eerder pompt de iconische 2.5-vijfcilinder er namelijk 400 pk en 500 Nm uit.

In maart dit jaar stelde Audi de vernieuwde A3 Sportback en Limousine aan het daglicht voor. Een krappe maand later was het subtopper S3 die in vernieuwde vorm naar voren werd geschoven. Net als het equivalent van die auto van Volkswagen – de Golf R – kreeg ook de S3 er een handjevol pk's en Nm's bij. Het vermogen nam met 23 pk en 20 Nm toe naar 333 pk en 420 Nm. Op de gefacelifte variant van de absolute topversie RS3 heeft autoland langer moeten wachten. Ook die is er nu, direct als Audi RS3 Sportback én als RS3 Limousine.

De Audi RS3 Sportback van voor de facelift.

Wie erop hoopte dat de Audi RS3 net als de S3 een vermogensboost zou krijgen, moeten we teleurstellen. Alhoewel, wat valt er nu te mekkeren over een 2.5-vijfcilinder die 400 pk en 500 Nm levert? Die vijfpitter helpt de vernieuwde Audi RS3 net als het model van voor de facelift vanuit stilstand in 3,8 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Schakelen geschiedt natuurlijk weer door middel van de S Tronic-automaat met zeven versnellingen. De topsnelheid bedraagt voortaan 290 km/h. Eerder was de topsnelheid van de Audi RS3 standaard begrensd op 250 km/h en viel die optioneel te verhogen naar 280 km/h. Een beetje winst dus voor wie daar waarde aan hecht.

Meer winst heeft betrekking op zaken waar je minder eenvoudig je blik op kunt werpen. Zo heeft Audi de software verbeterd van de regelunits die het koppel volledig variabel over de achterwielen en de rest van de wielen verdelen en dat softwarematig aan de adaptieve dempers is geknoopt. De boel moet net even scherper reageren dan voorheen. Wie de RS Performance-mode inschakelt, moet de kont van de RS3 een stapje opzij kunnen laten zetten. Hier moet je de stabilisatieregeling uiteraard even voor uitschakelen.

Dit groene knalkleurtje heet Kyalamigroen.

Net als de milder gemotoriseerde Audi's A3 biedt ook de aangescherpte RS3 – in combinatie met de optionele matrix-ledkopampen – de keuze uit drie digitale lichtsignaturen. De grille heeft voortaan een ruitpatroon en zit niet alleen iets lager in het front, maar is ook breder dan het exemplaar in de RS3 van voor de facelift. Het bumperwerk is opgevuld met nieuwe koelopeningen. De drie sleuven direct onder de grille verwijzen naar de Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak. Voorheen zat een variatie op dit thema in de vorm van een 'brievenbus' tussen de motorkap en de grille. Uiteraard zijn de RS-kenmerkende ovale uitlaateindstukken weer van de partij. De rode verticale reflector die centraal in de diffuser zit, is een nieuwe toevoeging. Ook de de invulling van de achterlichten is herzien. Ze worden voortaan gevuld met pijlvormige led-elementen.

Audi A3

Uiteraard is het interieur van de RS3 weer heel anders dan dat van reguliere A3 of zelfs S3. Er zijn sport- en kuipstoelen beschikbaar, het voortaan ook aan de bovenzijde afgeplatte RS-sportstuur is bekleed met geperforeerd leer en de koolstofvezel accenten vliegen je spreekwoordelijk om de oren. Virtual Cockpit Plus met diverse thema's – waaronder Sport, Performance en Runway – is standaard. Nieuw is de mogelijkheid om de toerenteller centraal weer te geven. Wie de S-tronic-automaat in 'handmatige' modus aanstuurt, ziet op het scherm een schakelindicator die aangeeft wanneer je naar de volgende – of vorige – versnelling moet flipperen.

De vernieuwde Audi RS3 Sportback en RS3 Limousine zijn vanaf 22 augustus te bestellen. Zowel de RS3 Sportback als de  RS3 Limousine kost €107.990. Daarmee zijn de vierwielaangedreven spierbundels iets duurder geworden dan ze waren (Sportback: €104.616, Limousine: €105.031). BMW heeft van de 1- en 2-serie – als we de moeilijk vergelijkbare M2 Coupé buiten beschouwing laten – geen equivalenten van Audi's RS3's. Bij Mercedes-Benz kun je aankloppen voor de 422 pk sterke Mercedes-AMG A45 S 4Matic. Die is er als Hatchback vanaf €114.131. De Limousine heeft geen A45-variant.

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.