Audi Q6 e-tron: elektrische premium middenmoot - Eerste kennismaking

Is dit de auto die Audi naar de toekomst leidt?

160 reacties

Video

Audi en Porsche hebben samen een platform voor EV’s ontwikkeld: PPE. Na de eerste Porsche op dat platform, de Macan, trekt nu Audi het doek van zijn eerste PPE-auto: de Q6 e-tron. Eerder reden we al met een gecamoufleerd prototype, nu kunnen we hem in volle glorie laten zien zonder stickers.

Voor een reeks nieuwe elektrische modellen heeft Audi samen met Porsche een schaalbare platformarchitectuur ontwikkeld: het PPE, wat staat voor Premium Platform Electric. De eerste Audi op dit PPE wordt de Q6 e-tron, een SUV die in het gamma een plekje krijgt tussen de Q4 e-tron en Q8 e-tron. Ver weg van pottenkijkers - op de dun bevolkte Faeröer-eilanden – hebben we al gereden met een bont bestickers prototype. Nu kunnen we de auto ook vanbinnen en vanbuiten bekijken zonder wilde camouflage. Het PPE is overigens niet alleen bedacht voor elektrische SUV’s en cross-overs: zowel de lengte als de hoogte kan variëren waardoor de architectuur zich ook leent voor de lagere modellen, de sedans en stationwagons. En kijk niet vreemd op wanneer na Audi en Porsche (de eerste PPE-auto uit Stuttgart is de nieuwe Macan) ook Bentley met EV’s op PPE-basis komt.

De nieuwe Audi komt in eerste instantie als Q6 e-tron quattro en SQ6 e-tron quattro. Later volgen nog achterwielaandrijvers.

Hoe wordt de Audi Q6 e-tron aangedreven?

Naast de afmetingen kunnen de respectievelijke fabrikanten ook de accucapaciteit flexibel indelen, net als de aandrijfconfiguratie: achterwielaandrijving of vierwielaandrijving, dat laatste dan met zowel een motor achterin als voorin. Dat laatste is het geval bij de auto waarmee we over de archipel in de Atlantische Oceaan rijden. Vóór hebben we een inductiemotor en achter een net iets efficiëntere synchroonmotor met permanente magneten, samen zijn ze goed voor 387 pk. Daarnaast komt er nog een potentere SQ6 e-tron met 517 pk. Bij beide versies is de achterste motor leidend. De meerijdende ingenieur op de bijrijdersstoel dringt aan om in de bocht het gaspedaal stevig in te trappen om zo overstuur te creëren. Het lukt maar het heeft toch iets geforceerd. Het is van nature gewoon een lekker neutrale en daarmee heel mooi koersvaste SUV; als het echt dynamisch moet heeft Audi andere modellen.

Bij de eerste kennismaking met de Audi Q6 e-tron hebben we 387 pk ter beschikking.

Is er one-pedal-driving?

In principe heeft de Q6 e-tron hetzelfde brake-by-wire remsysteem met hydraulische back-up als zijn grote broer de Q8 e-tron, maar dan verder doorontwikkeld. In de praktijk werkt het keurig. We hebben geen idee of er regeneratief geremd wordt of met de schijfremmen, laat staan dat we een overgang bespeuren van het één naar het ander. Tegelijkertijd voelt de druk onder het rempedaal heel natuurlijk aan en laat het systeem zich keurig doseren. Tot een vertraging van ongeveer 0,3 g remt hij volledig elektrisch, niet alleen bij one-pedal-driving wanneer je van D naar B hebt geschakeld, maar ook wanneer je het rempedaal gebruikt (ter indicatie: bij een noodstop zit je op ongeveer 1,0 g). Pas bij steviger afremmen komen de schijfremmen in actie. Overigens remt hij soms voor een kleine vertraging wel met de schijfremmen, bijvoorbeeld aan het begin van een rit wanneer de accu nog te vol zit om geregenereerde remenergie te kunnen opslaan. Als bestuurder heb je daar totaal geen erg in.

Het PPE-platform leent zich ook voor off-road.

Hoe snel kan de Q6 e-tron laden?

Het 800-volt-accupakket in de vloer heeft een bruto capaciteit van 100 kWh, waarvan netto 94,9 kWh overblijft en waarmee volgens Audi een WLTP-actieradius van 625 kilometer haalbaar is. Audi geeft aan dat het maximum laadvermogen 270 kW DC bedraagt. Op de Faeröer-eilanden vorig jaar wordt ons nog door een Audi-woordvoerder verteld dat het maximum standaard op 150 kW DC ligt en dat 270 kW een softwarematige optie is. Bij de onthulling vorige week heeft niemand het meer over die 150 kW en gaat het alleen nog maar over 270 kW. Blijkbaar hebben de marketeers nieuwe inzichten. Mooi, nu kun je er in tien minuten 250 km aan actieradius bijkrijgt. Aan de wisselstroomlaadpaal gaat het in eerste instantie met 11 kW, in een later stadium komt de Q6 e-tron eveneens met een 22-kW-wisselstroomlader op de markt. Volgens Audi moet je met een volle accu 625 kilometer ver kunnen komen, de boordcomputer geeft bij ons met een afgetopte batterij echter een verwacht bereik van 405 km, maar goed, dit is een prototype dat niet ontzien is. Overigens komt er naast het 100-kWh accupakket ook een variant met een bruto capaciteit van 83 kWh (het nettogetal is hangende de homologatie nog niet bekend). Die kleinere accu heeft minder cellen, het is dus geen software-dingetje zoals Tesla weleens deed.

Aan de snellader kan er tot 270 kW gelijkstroom geladen worden. Aan de wallbox ligt de piek bij 11 kW AC, 22 kW is een optie.

Heeft de zware accu invloed op het rijgedrag?

Het is opmerkelijk hoe keurig Audi overmatige bewegingen van de carrosserie heeft weten uit te bannen. In de comfort-modus is het onderstel zonder dat het te veel deint prettig comfortabel. Terwijl in de dynamische modus de luchtveren en actieve schokdempers wat stijver worden zonder dat het comfort daar onder lijdt. Hoe zwaar hij is, willen ze bij Audi nog niet zeggen. De ingenieur op de bijrijdersstoel houdt het vaag op 'ergens tussen 2.300 en 2.700 kg'. Als hij een waarde dichter bij de twee ton had gezegd hadden we hem ook geloofd. De Q6 e-tron maakt geen zware indruk en volgt dankzij het accupakket in de vloer in bochten moeiteloos de opgedragen koers, waarbij de besturing overigens niet overdreven communicatief wordt. Maar goed, voor sport en spel hebben ze bij Audi EV’s als de E-tron GT.

Mede dankzij het accupakket in de vloer maakt de auto een lichtvoetige indruk.

Hoe groot is de Audi Q6 e-tron?

De Q6 e-tron komt in het Audi-gamma tussen de Q4 e-tron en de Q8 e-tron. Had je anders verwacht? Hij is met zijn 4,77 meter bijna tien centimeter langer dan de Q5. Voorin heb je ook met een bovengemiddelde lengte meer dan genoeg ruimte, alleen zouden we het stuur iets dichter naar ons toe willen halen. Achterin hebben we evenmin klachten over ruimtegebrek. In tegendeel, vooral de hoofdruimte is bovengemiddeld royaal. En achter een lange bestuurder heb je achterin als lange passagier nog altijd genoeg beenruimte. Overigens gaat Audi in China – alleen voor de Chinese markt - een versie bouwen met een langere wielbasis en dus nog meer beenruimte. De bagageruimte is royaal en meet 526 liter. Daarnaast is er aan de voorkant nog een frunk met een inhoud van 64 liter. Daar kun je naast een vieze laadkabel zonder problemen nog een nat kledingstuk kwijt of een paar modderlaarsen.

Voor de Chinese markt komt er een verlengde versie. Wij zijn al blij met de gewone.

Zijn er nog fysieke knoppen aan boord?

Niet veel. Het dashboard wordt gedomineerd door een groot concaaf scherm dat in een lichte boog rond de bestuurder staat. Recht voor je heb je daarin een naar eigen inzicht in te delen instrumentarium en meer midscheeps een groot multimediascherm waarin heel veel functionaliteit verstopt zit. Gelukkig blijft de bediening van de airco permanent in beeld en is er op de middentunnel nog een gewone draaiknop voor het volume van het audiosysteem. Voor de bijrijder zien we een extra beeldscherm. Je passagier heeft hiermee zijn eigen bedieningsmogelijkheden en kan behalve bijvoorbeeld navigeren ook een video kijken zonder dat de bestuurder er zicht op heeft. Dat bijrijdersscherm is afhankelijk van de uitvoering standaard of onderdeel van een optiepakket. In dat pakket zit dan ook een uitgebreidere geluidsinstallatie. Alles voor de beleving.

Grote schermen domineren het dashboard.

Hoe onderscheidt de Q6 zich in het verkeer?

De Q6 e-tron ziet er duidelijk herkenbaar uit als een Audi. De wielen staan vrij ver op de hoeken waardoor de overhang aan de voorkant voor een Audi korter is dan we bij het merk zijn gewend. Maar goed, er staat dan ook geen verbrandingsmotor in de lengte voor de vooras. De neus heeft de kenmerkende Audi-grille die wordt geflankeerd door de verlichting. De bovenste clusters bevatten de dagrijverlichting, daaronder zitten het dimlicht en het grootlicht. De dagrijverlichtingsunits zijn opgebouwd uit LED's die (als je de optie tenminste hebt aangevinkt, dat kan ook achteraf over-the-air) acht verschillende figuren kunnen aannemen. Dynamische signatuurverlichting heet dat in Audi-jargon. Je regelt dat via het multimediasysteem of via de MyAudi-app op je telefoon. En niet alleen voor de voorkant, ook de OLED-achterlichten kun je laten branden volgens één van de acht door jouw gekozen mozaïekjes. Aardig detail is dat in geval van nood er in de achterlichtunits een rood gevarendriehoekje oplicht, wanneer de auto bijvoorbeeld vóór gevaar detecteert of wanneer de airbags zijn afgegaan. Al moet je om dat te kunnen zien wel (te) dicht bij zijn, dus of dat echt een waarschuwende functie heeft ... Maar goed, het kan, dus gebeurt het.

Wanneer je kunt zien dat de achterlichten gevarendriehoekjes laten zien ben je eigenlijk al te dichtbij.

Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tronAudi Q6 e-tron

PRIVATE LEASE Audi Q6 e-tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (160)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.