Audi presenteert eRot-dempers

Energiebesparing én meer comfort

Audi eRot-dempers
Audi heeft een prototype van een nieuwe set dempers gepresenteerd: eRot. De veerpoten vangen energie op, iets dat voor een verlaging van het verbruik moet zorgen.

In feite zorgt iedere drempel, richel of andere oneffenheid in het wegdek voor kinetische energie. Bij reguliere hydraulische dempers wordt deze energie opgevangen maar niet opgeslagen. Bij de eRot-dempers van Audi - elektromagnetische exemplaren - verdwijnt de energie niet maar wordt het opgeslagen.

Naast efficiënt moeten de nieuwe dempers ook comfortabeler zijn. Ze worden actief door een computereenheid aangestuurd en moeten daarmee in staat zijn te reageren op oneffenheden in het wegdek. De dempers zijn eveneens horizontaal geplaatst, wat voor meer interieurruimte moet zorgen ten opzichte van de regulier verticaal georiënteerde exemplaren. De energie die uiteindelijk wordt opgevangen wordt door een elektromotor in elektriciteit omgezet die vervolgens in het 48-volt systeem wordt losgelaten, een systeem dat we in onder andere de Audi SQ7 vinden.

Op glad wegdek moet zo'n 3 watt worden opgewekt. Op slecht wegdek kan dat oplopen tot 613 wattl, al wordt niet vermeld welke afstand dan gereden wordt. Volgens Audi kan het uiteindelijk zo'n 3 gram CO2 per kilometer bespaard worden. Volgend jaar moet een doorontwikkelde variant getoond worden die voor een brandstofbesparing van zo'n 0,7 l/100 km moet zorgen.

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.