Audi e-Tron Spyder maakt hybride spannend

Audi e-tron Spyder
Audi e-tron SpyderAudi e-tron SpyderAudi e-tron SpyderAudi e-tron SpyderAudi e-tron SpyderAudi e-tron Spyder

Eerder dit jaar kwam Audi al met de e-Tron Coupé en nu komt het merk met de open variant: de Spyder. Die is volgens de persinformatie bloedstollend snel en toch goed voor het milieu.

Het is natuurlijk een concept, dus je moet je afvragen in hoeverre de cijfers haalbaar zijn, maar op papier klinkt het goed. De e-tron kan 50 kilometer geheel elektrisch rijden, met een topsnelheid van 60 kilometer per uur. Leuker wordt het als je gas geeft, dan heb je een begrensde top van 250 km/h en een 0-100 tijd in 4,4 seconden. Toch is het opgegeven verbruik maar 2,2 liter per 100 kilometer, wat een CO2-uitstoot van 59 gram per kilometer betekent. De concept is een plug-in hybride en kan dus eventueel ook via het stopcontact worden opgeladen.

Dit wordt bereikt door een 300 pk sterke 3,0-liter V6 TDI via een zeventraps S-tronic transmissie de achterwielen aan te laten drijven, terwijl de voorwielen elk de beschikking hebben over een eigen elektromotor die een gecombineerd vermogen van 87 pk leveren. Indrukwekkender is het koppel, de TDI levert 650 Nm en de elektromotoren zijn ook nog eens goed voor 352 Nm. Normaliter gaat 75% van de kracht naar de achterwielen en de overige 25 % naar de voorzijde, maar de elektronica kan dat uiteraard aanpassen aan de situatie.

Uiterlijk lijkt de e-tron Spyder op de R8 Spyder, we zien natuurlijk LEDjes en een single frame grille. Er wordt rijkelijk gebruik gemaakt van carbon en aluminium en ook dikke 20 inch wielen mogen niet ontbreken. Vanbinnen trakteert Audi op een puristisch interieur met alleen een MMI-unit en de bediening van de automatische transmissie. Volgens Audi kan het centrale display alle noodzakelijke informatie weergeven en kunnen alle functies bediend worden met een touchpad op het stuur.

Video

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.