Audi E-Tron GT vernieuwd: tot 925 pk sterk

Winst op veel vlakken

Audi RS e-tron GT Performance
Audi RS e-tron GTAudi e-tron GTAudi e-tron GTAudi e-tron GTAudi e-tron GTAudi RS e-tron GTAudi RS e-tron GTAudi RS e-tron GTAudi RS e-tron GT PerformanceAudi RS e-tron GT PerformanceAudi RS e-tron GT PerformanceAudi RS e-tron GT PerformanceAudi e-tron GTAudi e-tron GTAudi e-tron GTAudi RS e-tron GTAudi RS e-tron GT Performance

De Audi E-tron GT is vernieuwd. Het sportieve elektrische vlaggenschip van Audi is drie jaar oud en dat betekent dat de snelle EV zowel visueel als technisch wordt aangescherpt. En snel, dat is -ie. Zéker in z'n nieuwste topvorm. De Audi E-tron GT is er voortaan namelijk ook als RS E-tron GT Performance met een systeemvermogen van maar liefst 925 pk! Maar er is meer. De opgewaardeerde E-tron GT kan kan namelijk ook sneller laden en krijgt een groter bereik.

Drie jaar geleden maakten we kennis met de Audi E-tron GT, het technische broertje van de Porsche Taycan. De Taycan werd begin dit jaar vernieuwd en nu is het de Audi E-tron GT die in vernieuwde vorm wordt voorgesteld. Visueel heeft de facelift van Audi's elektrische topmodel niet bijster veel om het lijf, maar technisch des te meer.

Audi S E-tron GT

De Audi E-tron GT was er eerder simpelweg als E-tron GT en sportiever uitgedoste E-tron GT Competition, versies met 476 pk en een 93 kWh accu. Daarboven stond de RS E-tron GT met een systeemvermogen van 600 pk en dezelfde 93 kWh accu. Vanaf nu ziet de line-up er anders uit. De 476 pk sterke naamloze versies keren vooralsnog niet terug. Het leveringsgamma begint vanaf nu bij de Audi S E-tron GT. Die heeft twee samen 679 pk sterke elektromotoren en ramt daarmee al in slechts 3,4 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Daarboven parkeert Audi de RS E-tron GT, maar die is veel sterker dan voorheen. De twee elektromotoren leveren voortaan namelijk 856 pk in plaats van 600 pk. 256 elektropaarden extra dus. Daarmee stampt de RS e-tron -al in slechts 2,8 seconden naar de 100 km/h. Heftig? Zeker, maar die RS E-tron GT wordt ondanks zijn flinke vermogenstoename direct gedegradeerd tot subtopper.

Hoe komt dat? Welnu: er is voortaan ook een Audi RS E-tron GT Performance. Ook die heeft twee elektromotoren, maar die zijn met 925 pk nog een stap krachtiger. De E-tron GT Performance duikt daarmee direct de geschiedenisboeken in als de sterkste Audi ooit die in serieproductie is gegaan. In slechts 2,5 seconden zoemt-ie vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Z'n topsnelheid is met 250 km/h gelijk aan die van de RS E-tron zónder Performance-toevoeging. Het remsysteem is vernieuwd en heeft onder meer grotere remschijven om de Performance-versie weer fatsoenlijk tot bedaren te kunnen brengen. Optioneel zijn overigens koolstofkeramische schijven beschikbaar.

Audi RS E-tron GT Performance

Meer interessant technisch nieuws heeft betrekking op het accupakket. De 93 kWh accu wordt namelijk vervangen door een nieuw exemplaar met een capaciteit va 97 kWh (105 kWh bruto). Het pakket heeft een hogere energiedichtheid dan het vorige exemplaar, vooral dankzij verbeterde koeling en doordat het een andere samenstelling heeft. Daarbij is het pakket ook nog eens 9 kilo lichter en legt nu 625 kilo in de schaal. De maximale actieradius: 609 kilometer. Ook kan de vernieuwde Audi E-tron GT sneller energie terugwinnen. Het recuperatievermogen is namelijk flink toegenomen: van 290 tot 400 kW. Snelladen kan met tot 320 kW, voorheen met tot 270 kW. Ook hier is dus relevante winst behaald. Luchtvering met twee kamers is op elke E-tron GT standaard. Wie bijbetaalt, kan een adaptief onderstel krijgen dat de E-tron GT zowel tijdens accelereren als in bochten zo vlak mogelijk houdt. Vierwielsturing is weer als optie beschikbaar.

Onderscheid

De verschillende motorversies zijn aan de hand van uiterlijke verschillen van elkaar te onderscheiden. Zo heeft de Audi S E-tron GT een zwart 'masker' rond z'n vooral dichte grille. De onderste rand van de bumper is daarbij in carrosseriekleur uitgevoerd, evenals de aan weerszijden van de voorbumper geplaatste 'air curtains'. Daarbij is de diffuser onderaan de bilpartij van de Audi S E-tron GT voorzien van een element in carrosseriekleur. De RS E-tron GT-modellen herken je onder meer aan de dichte grille die met een grof honingraatpatroon is uitgevoerd. Daarbij vind je lager in de voorbumper van die RS-versies een L-vormig inzetstuk. De diffuser onderaan de achterzijde is daarbij versierd met een verticale rode reflector.

Audi RS e-tron GT Performance

Interieur

Ín de E-tron GT vinden we een nieuw stuurwiel, een exemplaar dat aan zowel onder- als bovenzijde is afgeplat en dat bij de RS-versies is verrijkt met in het rood uitgevoerde extra knoppen. De 12-uur-markering die je op de foto's ziet, is overigens een optie. Audi brengt verder nieuw meubilair naar zijn top-EV. De stoelen van de RS E-tron GT hebben daarbij onder meer een massagefunctie. De indeling van het instrumentarium is herzien en geeft voortaan ook de maximale laadsnelheid weer. Net als de Taycan heeft ook de E-tron GT nu - als optie - een glazen dak waarvan je de mate van transparantie met een druk op de knop kunt instellen.

Uitgebreidere technische specificaties volgen later, evenals de Nederlandse prijzen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (127)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.